Reklam
Bianca Ingrossos kritiserade mensfilm för Deodoc fälls: ”Förmedlar en nedvärderande bild av kvinnor”
Publicerad: 10 juni 2021, 10:28
Bianca Ingrossos omdiskuterade reklamfilm för Deodocs mensskydd skulle visa hur menstruationscykeln kan påverka kroppen. Reklamombudsmannen anser att videon är könsdiskriminerande.
Resumé har tidigare rapporterat om Deodoc film som lanserades i början av mars på sociala medier. Här dramatiserade Bianca Ingrosso sin menscykel i olika outfits genom pms, mensvärk, ägglossning och glädjen efteråt. Filmen var en del av en större menskampanj som varumärket gjorde i samarbeten med influencern.
Videon hyllades influencers, men anklagades av andra för att sexualisera mens. Bolaget fick också stänga ned kommentarsfältet sedan de upplevt att hat riktats mot Bianca Ingrosso.
”Vi välkomnar alltid åsikter och svarar gärna på frågor. Men vi accepterar inte hat, personangrepp eller spridning av felaktig information. Därför valde vi att stänga av kommentarsfältet.”, skrev bolaget i ett mejl till Resumé då.
För en dryg månad sedan fälldes reklamfilmen av Reklamombudsmannen, något som Breakit var först att rapportera om.
LÄS MER: Amanda Ålenius: ”Fällningen av Deodocs reklam är felaktig”
Filmen anmäldes av flera personer som ansåg att den sexualiserar kvinnan samt att den är kränkande då reklamen inte framhåller menstruation ur ett vetenskapligt eller verklighetsförankrat perspektiv.
I sitt yttrande slår Deodoc tillbaka mot anklagelserna att reklamen skulle vara kränkande.
”Än mindre kan annonsören beslås med att genom reklamen sexualisera menscykeln. Detta är ett direkt felaktigt och ogrundat påstående, vilket i sig saknar relevans. Reklamen illustrerar hur menscykeln kan upplevas under respektive menstruationsfas.”
Annonsören bestrider också påståendet att reklamen skulle vara utformad för att tillfredsställa män.
”Reklamen är skapad av kvinnor (regissör, koncept, filmare etcetera) och är en utbildande reklam av menstruationscykeln och är utformad för att visa hur kraftfull kroppen är som går igenom dessa fyra faser månatligen. ”
Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller videon för könsdiskriminerande reklam. Nämnden anser att reklamen porträtterar en stereotyp könsroll och därmed strider mot Internationella Handelskammarens (ICC) regler.
”Nämnden finner att reklamen framställer kvinnan som styrd av menstruationscykeln gällande humör och agerande. Reklamen framställer härigenom kvinnor i en stereotyp könsroll och kan anses förmedla en nedvärderande bild av kvinnor i allmänhet.”
Det är andra gången Deodoc och Bianca Ingrosso fälls av Reklamombudsmannen. Totalt har influencern fällts fem gånger av RO sedan 2019.