Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BIC vill bredda mansidealet i groomingbranschen

Publicerad: 25 Oktober 2018, 10:47

Hälften av alla män känner att de inte lever upp till vad en "riktig man" ska vara. Genom kampanjen #BeAMan vill BIC därför ge en bredare bild av vad en "riktig man" kan innebära.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Förra året lanserade BIC kampanjen "För mjukare män" i ett försök att bredda vad man menar är ett snävt mansideal.

I en uppföljande kampanj, #BeAMan, fortsätter de nu att jobba för att bredda bilden av vad det innebär att vara man.

I samband med kampanjen har man även gett Kantar Sifo i uppdrag att undersöka hur nordiska män känner för mansidealet. Undersökningen visar att 72 procent av männen har känslor de aldrig visar, att hälften aldrig söker stöd hos andra män när de är ledsna och att hälften av alla nordiska män känner att de inte lever upp till uppfattningen om vad en "riktig man" ska vara.

– Det är svårt att ta in hur stark den stereotypa mansbilden fortfarande är i Norden, trots att vi ligger i framkant när det kom- mer till jämställdhet. Många män känner inte igen sig i den normativa mansbilden och för vissa blir pressen att försöka leva upp till den rent av skadlig. Den undersökning vi genomfört stärkte oss i våra föresatser att ta en aktiv del av diskussionen och att lyfta det i vår marknadsföring, säger Charlotta Liljegren, nordic marketing manager på BIC.

Kampanjen #BeAMan, framtagen av Valentin Experience, kommer att visas på Youtube, i sociala medier och via ett antal influencers. På den svenska marknaden har man valt att samarbeta tillsammans med Tom&Petter, Hampus Hedström och Benjamin Ingrosso. Filmen liknar på många sett Always hyllade kampanj #LikeAGirl som släpptes för fyra år sedan.

– För oss är det här mer än en reklamkampanj – det är en möjlighet att visa vad vi står för som varumärke och företag. Det är också något vi vill arbeta med långsiktigt. Vi vill bidra till att förändra och bredda definitionen av vad det innebär att vara en
man. Alla människor har rätt att vara sig själva och jag tycker att en av killarna i filmen uttrycker det perfekt: 'Att vara man är att vara...mänsklig' , säger Charlotta Liljegren.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.