Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Big Tasty är en svensk uppfinning”

Publicerad: 8 mars 2011, 12:00

Nu i veckan lanserar McDonalds en kampanj för den populära hamburgaren Big Tasty. Burgaren har funnits sedan 2003 och uppfanns ursprungligen för det svenska klientelet av svenskar. – Vi har inte skrutit om att det är en svensk uppfinning tidigare, det är därför drar vi igång kampanjen nu, säger Staffan Ekstam, kampanjansvarig.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Big Tasty är en av McDonalds populäraste hamburgare och kampanjen vill lyfta fram det faktum att den är gjord för svenskar av svenskar.

– Kampanjen driver lite med det svenska ”lagom”, Big Tasty är allt annat än lagom, säger Staffan Ekstam till Resume.se.

Och fortsätter:

– Big Tasty lanserades 2003 när vi upptäckte att våra gäster ville ha något lite mer mättande med en annan sorts dressing. Så vi satte igång och experimenterade fram till det här som landade i en bra produkt.

Varför gör ni en kampanj nu?
– Det var en insikt vi fick i vårt planarbete inför 2011. Vi har aldrig skrutit tidigare om att Big Tasty faktiskt är en svensk uppfinning.

Under kampanjperioden kommer Big Tasty att finnas på menyn, något som vanligtvis skapar spring till restaurangerna enligt Ekstam.

– Vi kan inte ha Big Tasty på menyn hela tiden och vi får ofta höra från våra kunder att vi borde ha det, så jag vet att det är en efterlängtad produkt.

Nu exporteras Big Tasty till flera andra länder i Europa och har blivit en stor succé i Brasilien.

Bakom kampanjen står reklambyrån DDB.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.