Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bilföretaget Polestar skickar avskedsbrev till fossilbränslet

Publicerad: 14 Februari 2019, 09:46

Volvoägda elbilstillverkaren Polestar säger sig vara trötta på bilindustrins återkommande löften om satsningar på elbilar – trots att de flesta bilar de säljer fortfarande drivs av fossila bränslen. Inför lanseringen av nya modellen Polestar 2 har bilfabrikören därför skrivit ett avskedsbrev till bensin- och dieseldrivna bilar.


Ämnen i artikeln:

ReklamForsman & Bodenfors

Polestar har tidigare uppmärksammats för sina estetiskt tilltalande och för bilbranschen avvikande reklamfilmer. Förra årets kampanj "Polestar cyan racing" var bland annat en del av de projekt som ledde till att regissören Sheila Johansson prisades som årets reklamfilmsregissör på Roygalan.

Inför lanseringen av den helt eldrivna modellen Polestar 2 skickar varumärket nu en passning till hela bilindustrin. Det finns knappt nu något bilvarumärke som inte lanserat en egen elbilsmodell, samtidigt är storsäljarna fortfarande de diesel- och bensindrivna modellerna. Lite hyckleri, anser Polestar vars framtida modeller kommer att vara helt eldrivna.

– Med det här brevet vill vi visa hur Polestar skiljer sig från resten av bilbranschen. Genom att undvika bilvärldens konventioner pekar vi ut vägen framåt, säger Tim Heldmann som leder brand, marketing and retail på Polestar.

I filmen påminner man om att "saker måste förändras snabbt" om miljön ska räddas. Reklamfilmen är framtagen av Forsman & Bodenfors.

Vid sidan av elbilarna kommer man enbart lansera Polestar 2 online, istället för att flyga in journalister till en pressträff. Polestar-fabriken i kinesiska Chengdu kommer dessutom vara den mest miljövänliga bilfabriken i hela Kina.

Kampanjen har även gått i print.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.