Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bilmärkena som trotsar krisen

Publicerad: 3 november 2008, 10:00

Nybilsregistreringen under oktober är ingen munter läsning. Totalt såldes 22 299 bilar i oktober. Det är en minskning med hela 22,7 procent jämfört med oktober ifjol.


Audi A4 var Sveriges femte mest sålda bil i oktober. Marknadsandelen ökade från 2,06 till 2,95 procent. Foto: Audi

Nybilsförsäljningen har gått trögt det senaste året. Finanskrisen har spätt på nedgången ytterligare.

En tydlig trend är att allt fler väljer miljöbilar. Miljöbilsförsäljningen ökade med 44 procent under oktober. Mer än var tredje bil som såldes i oktober var en miljöbil.

Med tanke på den kraftiga nedgången i oktober så har de flesta märkena haft det tufft. Volvo sålde till exempel 4 482 bilar en minskning på över 40 procent. Saab som sålde knappt 2 000 bilar tappade 26 procent.

Men det finns faktiskt bilmärken som ökar sin försäljning under oktober. Volkswagen-gruppen har under året stärkt sin position rejält. I oktober sålde Audi, Seat och Volkswagen mer bilar än för ett år sedan. Totalt uppgår gruppens marknadsandel till 21,19 procent i oktober. Det är tre procentenheter mer än Volvo i Sverige.

Andra bilmärken som ökade sin försäljning i oktober är: Chevrolet, Subaru, Fiat och Jaguar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.