Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bioreklam vänder Kommunals nedåtgående medlemstrend

Publicerad: 13 December 2012, 12:54

Kommunal Stockholm hade drygt 75 000 medlemmar 2007, men kurvan har pekat nedåt sedan dess. Fyra bioreklamfilmer som har producerats av SF har nu gjort att Stockholms-avdelningen återigen är uppe på samma medlemstal.


Ämnen i artikeln:

Kommunal

– Vi har brottats med att många har gått i pension samt att vi har  minskat bland unga vuxna. SF-samarbetet har gett mersmak så vi kommer  med en ytterligare film nästa år, säger Peter Jonson, ombudsman på  Kommunal Stockholm och ansvarig för reklamprojektet.

Projektet inleddes i september förra året och första filmen gick i januari.

Kommunal har kört bioreklam varannan månad under i stort sett hela året sedan dess:
–  Vi har fått ett uppdrag av medlemmarna och förbundsstyrelsen. Vi har  valt att satsa på bioreklam eftersom det är dyrt att köra tv-reklam i  Stockholmsområdet samt att det är svårt att nå igenom mediebruset här,  säger Peter Jonson.

Kommunal Stockholm har haft svårt att mäta om det  enbart är filmerna som gör att man har fått en ny medlem eller ej. Medlemstrenden är dock tydlig. Kurvan har pekat kraftigt nedåt sedan dess.

Sedan biofilmerna drog igång har trenden vänt. Idag är man uppe på samma medlemstal som för fem år sedan:
–  Vi har fått positiva vibbar att det är bra att vi syns. Det här hjälper  oss att visa vår bredd vår storlek. Då kan vi nå ut till grupper som  inte vet att man tillhör oss, säger Peter Jonson.

Ett sådant exempel rör personliga assistenter:
– Vi  har svårt att nå ut till dessa eftersom deras arbetsplatser är ute hos  folk. Så här passar verkligen bioreklam perfekt, säger Peter Jonson.

Den  senaste filmen Aldrig Ensam gick upp för ett par månader sedan. Denna  knyter ihop tidigare filmer genom att skådespelaren sätter sig  tillsammans vid ett bord, medan cheferna vid andra bordet sitter och har  något i görningen.

Kommunal Stockholm har inte haft råd att använda en vanlig reklambyrå för sina filmer, utan man har anlitat SF Produktion.

Förbundet  har lagt ungefär 150 000-170 000 kronor per månad under de månader som  filmerna har visats – januari, februari, mars, maj, september, november  och december.

Den totala budgeten landar på cirka 1,5 till 2 miljoner kronor:
– Det  är ganska billigt per visning med bioreklam så vi har väl betalat  ungefär en krona per tittare per månad, säger Peter Jonson.

Filmerna har fått 53 000 visningar via webben. Hela 2,2 miljoner biobesökare har sett dem.

Mättalen  visar att 80 procent kommer ihåg att man har sett reklamfilmerna, 87 procent har förstått  avsändaren, 83 procent har förstått budskapet och 77 procent gillade  filmerna – här ingår inte visningarna under november och december.

Kommunal  Stockholm har också haft en banner på SF:s hemsida under två månader i somras där  man uppmuntrades att bli medlem samt delta i en tävling.

Kommunal Stockholm har haft nära 4,2 miljoner klick på bannern samt 20 000 som har deltagit i tävlingen.

2013 kommer Kommunal Stockholm med ytterligare en film. SF ska även ta fram denna:
– Om man använder en proffsbyrå går det ju åt 500 000 kronor mer per produktion, säger Peter Jonson.

Kommunal arbetar med Volontaire från centralt håll:
– Vi  började med det här innan Kommunal central drog igång sin  varumärkesundersökning. Sedan får man heller inte glömma att Kommunal  Stockholm är en egen juridisk person, säger Peter Jonson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Kommunal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.