Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bisarrt rollspel - spelade reklamhöjdare 50 timmar i sträck

Publicerad: 22 oktober 2013, 08:35

(UPPDATERAD) Ett så kallat rollspel har ägt rum i Danmark. Upplägget gick ut på att tvinga sig själva att agera som den värsta människosorten man kan tänka sig. Rollspelarna valde att gå in i rollen som kokainsnortande reklambossar. Svensken Petter Karlsson var med och ger sin syn på det hela.


Ämnen i artikeln:

Skype

Spelet kallas Panopticorp och går ut på att uppleva den mest intensiva rollspelskänsla som någonsin går att uppnå.

40 spelare valde att köra på utan sömn och utan att gå tillbaka till sina vanliga jag.

Här valde man alltså att spela reklambyråchefer, vilket var den värsta sorten man kunde tänka sig.

Deltagarna uppmuntrades också att spela sina karaktärer så intensivt som möjligt.

Spelarna  fick också en brief innan man gav sig in på kontoret och man skulle  helst även passa på att ”sticka kniven i ryggen” på varandra.

Deltagarna kom med fullständigt bisarra kampanjer med påhittade kunder som krigsherrar och onda företag, enligt Daily Mail.

Petter Karlsson, som jobbar på produktionsbolaget FKDV, var en av de 10-talet svenskar som var med.
– Det handlar ju om att leka med  en tematik om reklambolag som bara är ute efter vinst, säger, säger han.

Han berättar också att ett liknande spel sattes upp i Norge för tio år sedan – denna gång var man 50-talet personer från 10 länder.

Petter Karlsson var inte med den gången.
– De som håller på med rollspel har blivit äldre och gör mer vuxna saker än att leka i skogen. Vi berättar helt enkelt mer vuxna berättelser, säger han.

En av spelarna fick ett sammanbrott eftersom hon inte kunde lämna spelet, enligt Daily Mail.
– Vi skruvade ju upp det hela tiden och någonstans blev pressen för hård och då valde hon att ta en paus. Jag skulle inte kalla det ett riktigt sammanbrott, säger Petter Karlsson.

Spelet filmades även för att ge en inblick i hur Live Action Role Playing-entusiaster, LARPS, agerar.

Deltagarna  designade alltifrån annonser för sexleksaker till positiva pr-kampanjer  för blodtörstiga diktatorer, enligt Daily Mail.

Petter Karlsson känner sig mest stolt över en kampanj kring aktiv dödshjälp och  berättar också att flera av idéerna blir verklighet fast i lite andra  former

Insikterna ledde  fram till att reklambranschen är en tuff värld och du måste vara tuffare  och mer ambitiös än dina kollegor för att lyckas, enligt Daily Maily.

Spelarna  ”utanför” låtsades vara kunder och använde Skype och Google Plus för  att briefa om de olika kampanjerna och spelarna hade 6-8 timmar på sig  att komma med idéer.

Deltagarna simulerade även droganvändning och kärleksaffärer på kontoret.

Spelet  tog slut när deltagarna tyckte att man hade passerat gränsen för vad  som är moraliskt försvarbart och kände sig såväl mentalt som  känslomässigt utmattade, enligt Daily Mail.

Han tycker nog ändå att han kan tänka sig värre saker än reklamhöjdare.
– Panoptic är en påhittad reklambyrå helt utan moralisk kompass. Sedan är det ju klart att det finns byråer där idealet är att tjäna pengar pengar, nå status och man inte drar sig för att trampa över lik och det var det vi försökte gestalta, säger  Petter Karlsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Skype

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.