Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Biståndsorganisationer i bråk om Rädda Mamma

Publicerad: 27 Maj 2010, 15:01

I början av våren anmälde Rädda Barnen Röda Korsets kampanj ”Rädda Mammorna” till PRV. Anledningen: kampanjnamnet var för likt Rädda Barnen.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetRädda Barnen

truefalse

Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen.

”Genom att använda Rädda Mammorna snyltar Röda Korset på Rädda Barnens goda renommé”, skrev Rädda Barnen i sin anmälan. I slutet av april gav PRV Rädda Barnen rätt, men Röda Korset säger att man inte kommer att dra tillbaka kampanjen utan i stället överklaga PRV:s beslut där verket den 28 april slog fast :
”Rädda Barnen är väl ansett och användningen från Röda Korset av namnet Rädda Mammorna skulle kunna dra otillbörlig fördel av och vara till förfång för Rädda Barnens särskiljningsförmåga och anseende. Tjänsteslagsidentitet föreligger. Särskiljningsförmågan kan komma att urvattnas. Registreringen skall därför upphävas.”
– Att Röda Korset använder ett namn så likt vårt är inte bra. Det skadar vår trovärdighet, säger Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen. Hon forsätter. 
– Vi har försökt komma i kontakt med Röda Korset en längre tid, men utan resultat. Vi vill ta en dialog med dem för att kunna hitta en lösning. 

Det var 2007, under ledning av Johan af Donner, Röda Korsets förre kommunikationschef, som bidrags­organisationen registrerade namnet Rädda Mammorna. Upprepade gånger har Rädda Barnen försökt ha en dialog med Röda Korset kring namnet, säger Louise Gauffin, men utan framgång.
– Det är viktigt att vi som stora organisationer särskiljer oss. Vi är i trovärdighetsbranschen, och som givare är det väldigt viktigt att du vet vem du engagerar dig för och för vad. För Rädda Barnens del blir det helt fel att potentiella givare kan vilseledas.
– Jag vill också poängtera att jag tycker det är otroligt bra att så många arbetar för mammorna, men det är viktigt att man då också är tydlig med avsändaren.

Nu kan Resumé avslöja att Röda Korset högst sannolikt kommer att överklaga domen och föra frågan i process.

Ann-Charlotte Johansson är tf. marknadschef på Röda Korset:
– Det Rädda Barnen har invändningar mot är Rädda Mammorna som kampanjnamn, trots att det har varit registrerat sedan 2007 och vi har sedan dess inte heller fått några klagomål kring namnet eller kampanjen.

Ska ni överklaga PRV:s uttalande?
– Det kan jag inte kommentera

Karin Tengby, er pressekreterare, uppgav att ni planerade att göra så?
– Ja, det lutar åt det.

Kommer ni att dra tillbaka kampanjen?
– Nej det kommer vi inte att göra. Kampanjen har vi haft länge och var också i gång när uttalandet från PRV kom. Vi arbetar långsiktigt och planerar inte att dra tillbaka den. Det här är en viktig kampanj för oss, där pengarna går till vår verksamhet och vårt arbete för alla mammor där ute. Jag är dock övertygad om att vi kommer att komma till en lösning med Rädda Barnen.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Röda KorsetRädda Barnen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.