Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Björn Borgs gayannons får internationell spridning

Publicerad: 29 Oktober 2013, 08:59

Underklädeskedjan Björn Borgs gayannons i den ryska tidningen The Moscow Times har fått stor uppmärksamhet även i internationella medier. Annonsen, som föreställer kalsonger staplade i regnbågens färger, publicerades i samband med lanseringen av Björn Borgs ryska webbshop. – Det var ett bra tillfälle att visa vårt ställningstagande, säger Lina Söderqvist, global marknadschef på Björn Borg till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistRONGarbergsBjörn Borg

I samband med lanseringen av Björn Borgs e-handelssajt i Ryssland  publicerades en helsidesannons i den ryska tidningen The Moscow Times.

Vad hade ni för syfte med annonsen?
–  Grundtanken var att vi ville marknadsföra vår webbshop som ska lanseras  i Ryssland. Samtidigt såg vi det som ett bra tillfälle att visa vårt  ställningstagande. Vi ville visa att Björn Borg är för kärlek – oavsett  vem man väljer att älska eller älska med, säger Lina Söderqvist, global  marknadschef på Björn Borg, till Resumé.  

Annonsen avbildade en trave kalsonger i regnbågens färger och har nu uppmärksammats i  en rad internationella medier.

Finska Ilta-Sanomat, den belgiska  veckotidningen Knack och den amerikanska branschtidningen Adweek är  några av tidningarna som skrivit om annonsen som reklambyrån Garbergs  står bakom.

Även den australienska public service-kanalen ABC uppmärksammade annonsen i ett inslag.

Vad har ni fått för reaktioner?
–  Vi har fått uteslutande positiva reaktioner. Det är många som har hört  av sig både via Twitter och mejl och tackat för att vi visat vårt  ställningstagande.

Hur har annonsen tagits emot av ryska myndigheter?
–  Vi har inte hört någonting alls från ryska myndigheter, vilket är lite  konstigt. Det är svårt att veta hur deras lagar egentligen tillämpas,  men vi är väldigt glada över att vi lyckades få in annonsen i tidningen.

En annan av Björn Borgs annonser fälldes i fjol av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Reklambilden, som föreställde en naken kvinna som kramar en resväska, ansågs av RON vara både sexistisk och kränkande.

Är den nya annonsen ett steg i att försöka ändra den negativa bild som gavs då?
–  Vi har aldrig haft för avsikt att göra reklam som är kränkande för  någon. Det är svårt att svara på, men det är klart att det skulle kunna  bli så. Det vi fokuserar på nu är att sprida budskapet om att kärlek är  en mänsklig rättighet för alla.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.