Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 Juni 2016, 08:08
Björn Borg ville vidga begreppet "hudfärgat". Nu har deras underkläder möjligheten att vinna ett lejon i Cannes.
Det är i kategorin Product Design som Björn Borg och Garbergs har chansen att knipa ett lejon. Det är Sveriges enda nominering i kategorin.
"The skin collection" som bidraget kallas är underkläder i flera olika hudtoner. Traditionellt sett har hudfärgade underkläder endast varit tillgängliga för ljushyade, i en skala mellan ljusrosa och beige, trots att 84 procent av jordens befolkning har en annan hudton. Lanseringen skedde på FN:s dag mot rasdiskriminering tidigare i våras.
– Nude är inte en färg, det är ett koncept som alla borde kunna ta del av. Vi kallar det "six shades of human" och anledningen att vi lanserar på FN:s dag mot rasdiskriminering är att det politiska klimatet i Europa har varit tufft på sistone och det är dags att bekänna färg. Det här är vårt bidrag till debatten, sa Björn Borgs Marketing Director, Jonas Lindberg Nyvang, i en kommentar.
Bakom kampanj, produkter och förpackningar står reklambyrån Garbergs/Garbergs Project. Pr-byrå Ibeyostudio.
Fredrik Thambert