Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Björn Borgs hudfärgade underkläder vinner lejon i Cannes

Publicerad: 21 Juni 2016, 18:36

Lotta Mårlind och Sedir Ajeenah på Garbergs och Peter Herrmann på Garbergs_project.

Foto: Yasmine Winberg.

"Ett annat svenskt klädmärke" lanserade underkläder i hudfärger – men glömde toner som inte var ljusa. Då fick Garbergs idén att inkludera fler, något som visat sig vara lyckosamt. Nu vinner de lejon i kategorin product design.


Ämnen i artikeln:

Garbergs_projectGarbergsCannes Lions 2016Björn Borg

Sedir Ajeenah, copywriter på Garbergs, vill inte uppge vilket varumärke det var som de blev inspirerade av.

– 84 procent av världens befolkning tillhör inte de med ljusa hudtoner. Kolla bara på Sedir, säger Lotta Mårlind, art director på Garbergs.

Klart är i alla fall att Sveriges enda nominering i kategorin product design har omvandlats till ett lejon för Garbergs. Olikt andra kategorier i Cannes Lions delas inte guld- silver och bronslejon ut, utan de vinnare som inte vunnit Grand Prix får ett "Product design-lion".

– Det känns helt fantastiskt, säger Peter Herrmann, designer på designbyrån Garbergs_project som tillsammans med reklambyrån Garbergs varit med och tagit fram kollektionen.

Kampanjen går ut på att lansera underkläder i sex olika hudtoner för Björn Borgs räkning. Lanseringen skedde på FN:s dag mot rasdiskriminering. Arbetsgruppen använde sig av den så kallade Fitzpatrick-skalan – en skala för människors olika hudtoner.

Kollektionen består av både kalsonger och trosor och har sålts i 20 000 exemplar i sju länder.

– För Björn Borg jobbar vi utifrån parollen "Made for love", och har ju tagit fram både ett uppmärksammat spel och annonser i Ryssland för dem. Det handlar om att vi med relativt liten budget lyckas nå väldigt många med kampanjerna, säger Lotta Mårlind.

Sedir Ajeenah nämner att det är kul att andra varumärken inspirerats av deras jobb.
– Nyligen lanserade Christian Louboutin skor i hudtoner, det är jättekul att se, säger han.

I kväll ska de fira vinsten på barerna i Cannes. Dessutom kanske det blir ett eller annat dopp. I det tänker gänget på Garbergs att ekonomiavdelningen kan få vara med på ett hörn:

– När andra byråer vinner priser i Cannes får de köpa en kavaj att ha på scen. När vi vinner får vi köpa bikinis på företagskortet, säger Lotta Mårlind.

PR-byrå för kampanjen är Ibeyoustudio.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.