Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Björn Larsson var vd för A-Com – i dag sågar han nätverkets affärsmodell

Publicerad: 16 November 2018, 10:14

Björn Larsson

Coops marknadsdirektör Björn Larsson var vd för A-Com i början av 2000-talet. I dag är han mycket kritisk kring hur nätverket fungerade när konjunkturen vände nedåt.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktA-ComReklamBjörn Larsson

Resumé Insikt har granskat nätverksekonomin – dess vinnare och förlorare. En som intervjuats i artikelserien är Björn Larsson. Coops marknadsdirketör var vd för A-Com fram till 2002 då han avgick efter en period på två år.

Med flera olika toppositioner i branschen bland annat som vd på Lowe Brindfors har han djup kunskap om relationen mellan byrå och nätverk. Han anser att avgifterna till nätverken snabbt betalar igen köpeskillingen efter en affär.

– A-Coms affärsmodell var helt annorlunda än de som Noa och H&H har i dag. Den gick ut på att nätverket tog alla förluster och femtio procent av vinsten. Modellen fungerar otroligt bra i en högkonjunktur, men i en nedåtgående marknad som det var på den tiden, är det självmord, säger Björn Larsson till Resumé Insikt.

Det här är ett utdrag från Resumé Insikt.

Prova Resumé Insikt i 30 dagar

Är du redan prenumerant? Logga in här!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.