Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Björn Rietz: ”Ingen är soloartist – alla behöver sitt band”

Publicerad: 2 april 2021, 07:13

Björn Rietz.

Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. Reklamveteranen Björn Rietz berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzReklamKreativitet

// Detta är svar utbrutna från Resumé Insikts ”Ett år med kreativitet i karantän” som finns att läsa i sin helhet här och här. //

Vilken är ditt livs bästa idé?
Borde väl säga sådant som vunnit Grand Prix och Guldägg som Thompson Travel med engelsmän som lider i ösregn och längtar söderut från 1998 (tillsammans med Malin von Werder och Helena Westin) som bröt traditionen av att visa solnedgångar och palmer, eller Diesels Afrikakampanj (fr 2001 med Jocke Jonason, Tove Langseth och Stefan Öström) som under humorn bar en undertext om vår skeva världsuppfattning. Men det som jag själv fnissat mest åt (det blev oftast humor när vi gjorde reklam på Paradiset och DDB) är några larvigt, enkla rader som for ur min käft utan att jag hann tänka. Men de förändrade väldigt mycket. Dels utropet ”Cheezus!” för OLW ostbågar (med Paul Malmström, Paradiset DDB) och dels sloganen för Carlsberg som stod längs centercourten under Australian Open 2004: ”Probably the best serve in the world” (DDB Melbourne)

Hur kom du på den?
Jag ser kreatörsjobbet främst som grupparbete. Idéerna bakom Diesel och Thompson skapade vi ihop och hade oerhört roligt under tiden samtidigt som de skapade osannolikt goda resultat för kunderna. De där slogangrejerna… ingen aning. De bara poppade ur min käft. 

LÄS MER: Stjärnkreatörerna larmar om kreativitetskris – här är insikterna för att boosta skapandet
LÄS MER: Inspirationsbonanza: 40 kreatörer om sina bästa idéer någonsin – här är de och så kom de på dem

Många har jobbat hemma i ett år nu. Är det positivt eller negativt för kreativiteten? Varför?
Mest negativt. Särskilt de yngre som ska erfara dynamiken i det här sagolikt roliga yrket. Av mina exempel ovan framgår att det är i samspelet med gruppen som det uppstår sann reklamkonst. Med det sagt, på det personliga planet, där jag om förmiddagarna ägnar mig åt att skriva en uppföljare till förra årets romandebut, är avskildheten nyttig. Tråkig, förstås. Längtar efter att få vara del av ett sammanhang. Så fort jag skrivit klart den nya romanen, ska jag söka jobb på byrå.

Vad har du för råd för att få kreativiteten att frodas i dag, efter ett år av hemmajobb?– Det enda tips jag har som copywriter, är att skriva, skriva och skriva. För mig är det i görandet som idéer får liv. Brukar säga att en kreatör bara behöver två ord för att få inspiration: deadline i morgon.  

Har du kommit till några nya insikter vad gäller kreatörsyrket på grund av pandemin? Vilka?
Ingen är soloartist. Man behöver sitt band.

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.