Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Björn Rietz revansch

Publicerad: 8 September 2010, 13:50

Gyro tar hem Nordenuppdraget för norra Europas ledande gasbolag, AGA. För nye cd:n Björn Rietz blev det jackpott direkt när han bidrog till att få in en av Gyros största kunder. – Vi är jätteglada, det är en ära att få jobba med ett så klassiskt varumärke som AGA, säger Claës af Burén vd på Gyro.


Ämnen i artikeln:

GyroBjörn Rietz

truefalse

Caroline Wood, Linda Sandell, Lars Hedlund, Björn Rietz, Trisha Hanger, Kristina Annehed, Patrik Dunard och Olle Svensson. (Foto: Björn Elgstrand)

Gyro drog det längsta strået i kamp med ytterligare tre byråer och kan nu titulera sig AGA:s huvudbyrå, där man får ansvaret för både bolagets industrigas och för dess konsumentprodukter. 

Valet av Gyro som huvudbyrå innebär att Röjning tappar sitt uppdrag för varu­märket Aqvia. Tidigare låg uppdraget för AGA hos F&B.

För Gyro betyder vinsten mycket – AGA förväntas bli en av deras större kunder, och kundtillskottet kommer vältajmat. År 2009 hade Gyro ett årsresultat på minus 4 454 000.
– 2009 var tufft för oss som för många andra, men vi klarade oss relativt bra ändå. 2010 har också börjat riktigt bra där vi har vunnit en hel del uppdrag, så jag är försiktigt optimistisk, säger Claës af Burén, vd på Gyro.

Bland de nya kunderna som byrån har vunnit sedan årsskiftet finns Svenska livräddningssällskapet, länsstyrelsen i Stockholm, Tunisiska turistbyrån och nu också AGA.

Uppdraget för AGA blir ett 360-gradersuppdrag, där byrån får ansvar för alla delar av AGA:s kommunikation. Den första kampanjen beräknas vara ute inom kort.
– Det var en intressant och väl genomarbetad pitch med ett fiktivt case i slutfasen där vi fick 48 timmar på oss att ta fram en positioneringsstrategi­ och en kreativ kampanjidé för en av AGA:s produkter. Det är såklart jättekul och blir ett betydande uppdrag som speglar oss som byrå också, säger Claës af Burén.

Byrån ställer upp med ett arbetsteam på nio, däribland nyrekryterade cd:n Björn Rietz som bidrog starkt till att dra in kunden.

Anne Typpö, marketing communications manager på AGA Region Europe North, förklarar valet av Gyro:
– Gyro levererade kommunikationskoncept som visade strategiskt tänkande, branschförståelse och hög kreativitet. För oss är Gyro en fullservice­byrå: de täcker våra marknadskommunikationsbehov både mot företag och konsument i Norden och regionalt. Det ska bli spännande att se deras tankar förverkligas.

Gyro startade 2004 i Sverige och har i dag 45 medarbetare. Bland kunderna finns GE Healthcare, Lenson, Svenska fotbollförbundet, Metso, P&G, och Logica.

Arbetsgrupp

Gyro: Kristina Annehed kundan­svarig/projektledare, Caroline Wood projekt­ledare, Linda Sandell produktions­ledare, Patrik Dunard ad, Lars Hedlund copy, Olle Svensson planning consumer, Trisha Hanger planning industry, Björn Rietz cd

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

GyroBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.