Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Björn Rietz till MediaMarkt

Publicerad: 11 April 2011, 07:15

Dagens reklambomb: Björn Rietz lämnar Gyro och blir cd för MediaMarkt som nyligen bröt med reklambyrån Honesty.


Ämnen i artikeln:

GyroBjörn Rietz

Björn Rietz. Foto: Björn Elgstrand.

Björn Rietz ska jobba ihop med Media Markts inhousebyrå, som ersatt Honesty, samt andra fristående konsulter inom kommunikation.

– Vi har värderat denna typ av lösning som ett alternativ under en tid då vi sett andra framgångsrika exempel hos retailföretag som arbetar med samma lösning, säger marknadschef Johan Rosenblom i en kommentar.

–  När nu samarbetet med Honesty inte fungerade för båda parter öppnade sig samtidigt möjligheten att knyta Björn till teamet. Vi bestämde oss direkt för att prova denna lösning. Det känns som en väldigt bra lösning för Media Markt och här ser vi en stor potential att skapa bra kommunikation.

Björn Rietz är en av landets stora reklamprofiler. Nu lämnar han Gyro – han fick ett lukrativt erbjudande av MediaMarkt.

– Luften gick nästan ur mig när vi på Gyro efter att ha gjort ett synnerligen gediget arbete i pitchen för Media Markt och förlorat på mållinjen. Jag ville så oerhört gärna arbeta med det här uppdraget. Jag hade just börjat spotta i händerna igen när Johan Rosenblom ringde och kom med det här förslaget. Media Markt är en fantastiskt stark aktör på hemelektronikmarknaden och som expanderar kraftfullt men som nu uttryckt en vilja att slipa på sin kommunikation ytterligare. Det har gått skitbra att jobba på Gyro med Claes af Burén, kommer att sakna det, men sådant här säger man inte nej till, säger Björn Rietz.

FAKTA/Björn Rietz

Björn Rietz var en av grundarna till reklambyrån Paradiset där han var verksam 1990 – 2001. (Från 1993 var Paradiset en del av DDB. 2003 – 2005 var Björn Executive Creative Director vid DDB Melbourne samt vice chairman för DDB Australia.2005-2008 var Björn verksam inom DDB i Stockholm.Under 2009 tjänstgjorde Rietz som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer och sedan2010 anlitad som Creative Director vid Gyro i Stockholm.Björn Rietz är flerfaldig vinnare av Guldägget, har mottagit Grand Prix i Cannes Lions, Grand Prix i Epica och i Eurobest samt vunnit guld i ytterligare flertalet tävlingar.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

GyroBjörn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.