Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bjurström dömer ut S-löftet

Publicerad: 21 maj 2014, 09:53

Jessica Bjurström och Veronica Palm.

Foto: Resumé och Riksdagen.

Veronica Palm (S) vill kriminalisera sexistisk reklam. Men Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, är emot en lagstiftning. – Att lagstifta om tonalitet och nyanser tror inte jag på, jag tror att det är omöjligt, säger Bjurström till Expressen.


Ämnen i artikeln:

SocialdemokraternaKOMMJessica Bjurström

Veronica Palm ger inte mycket för branschens självsanerande instans, Reklamombudsmannen, RO.

I stället vill hon se en lagstiftning mot sexistisk reklam.

– Vi översköljs ju med både stereotyp och sexistisk reklam. Och  marknaden klarar inte av självsaneringen som skulle behövas, därför  måste politiken ta ett större ansvar och lyfta upp den här utredningen  igen med ett tydligt syfte, att lagstifta mot könsdiskriminerande  reklam, säger Veronica Palm till Expressen.

Men hon får mothugg av Jessica Bjurström.

– Att lagstifta om tonalitet och nyanser tror inte jag på, jag tror  att det är omöjligt. Det är snarare så att vi då får en bevakning och  övervakning av kommunikation, och det är ungefär som det fria ordet, det  är ganska svårt att kontrollera det även om det är kommersiellt, säger  Jessica Bjurström till Expressen och fortsätter:

– Det är ganska svårt att göra tolkningar, och vi är emot  lagstiftning därför vi tror att branschen klarar att reglera det där  själv. Och det bygger också på att könsstereotyp reklam, det fungerar  inte.

Jessica Bjurström får medhåll av Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson.  

– Om våra politiker börjar förbjuda reklam som de inte gillar skulle vi definitivt ha ett demokratiproblem. Att driva dessa ärenden i domstolarna skulle vara oerhört tidskrävande och vilka skattefinansierade instanser skulle bekosta alla dessa ärenden?, säger han i ett pressmeddelande.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.