Reklam
Blåbär ska ge Vasaloppet högtryck i sommar
Publicerad: 29 maj 2013, 13:39
Det rekordstora arrangemanget Vasaloppets sommararrangemang i augusti marknadsförs med en affisch tryckt med äkta blåbärssoppa.
Nästa vinter arrangeras Vasaloppet för 90:e gången i ordningen. Sedan 2009 har man även ett av sommarens största motionsevenemang i Vasaloppets sommarvecka, men med cykel eller löpskor istället för skidor.
Vasaloppets officiella affischer inför varje evenemang har blivit en tradition. Till sommaren har man valt ett blåbärstema. Under arbetet lyckades reklambyrån Welcom tillsammans med tryckeriet Svensk Transfer i Borås hitta den perfekta färgblandningen - affischen screen-trycktes med en mix bestående av färska blåbär och blåbärssoppa. Vasaloppet rekommenderar dock inte att man slickar på trycket eller äter affischen.
– En affisch är inget livsmedel. Men som sportdryck är blåbärssoppan fantastisk. Fullpackad med antioxidanter, B- och C-vitamin, kalcium, magnesium, kalium och järn. Vill man äta bären går det alldeles utmärkt att stanna till längs vägen i sommar eftersom arenan går rakt genom blåbärsskogen, säger Jon Svensson, Marknadschef på Vasaloppet
Vasaloppets sommarvecka har vuxit sig allt större och i år kommer över 20 000 av de Vasaloppets totalt 85 000 deltagare att springa eller cykla.
– Trots att vi har över 20 000 deltagare i augusti kan vi se att det fortfarande är många som bara känner till att Vasaloppet finns på vintern. Affischen är en av många pusselbitar när vi nu ska fokusera på att öka känndeomen om Vasaloppet på sommaren och med hjälp av blåbärssoppan kan vi stärka associationerna till den klassiska söndagen i mars, säger Jon Svensson.
Affischen syns förutom på plats i Sälen-Mora även hos Vasaloppets officiella partners. Den går även att köpa i en limiterad upplaga.