Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Black & Decker fälls för kampanj

Publicerad: 13 november 2008, 09:07

Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, ERK, har fällt en annons från företaget Black & Decker. Anledningen – mannen förväntas handla verktyg och kvinnan gå på skönhetsbehandling


Annonsen från företaget bestod av en text som löd ”Världsnyhet! Nöjd-fru-garanti! Köp elverktyg för minst 1500 kr så bjuder vi på en skönhetsbehandling värd 350 kr.”

Annonsen anmäldes till ERK med motiveringen att den ”konserverade otidsenliga könsroller”. Nu har annonsen fällts av ERK. Enligt rådet strider kampanjen mot Internationella Handelskammarens (ICC) grundregler för reklam.

I sitt utlåtande skriver ERK:
”Genom texten förmedlas enligt rådets mening en otidsenlig syn på könsrollerna där kvinnor förväntas gå att blidka med en skönhetsbehandling då mannen köpt verktyg. Det är nedvärderande för såväl kvinnor som män. Reklamen är därmed könsdiskriminerande och strider mot ICC:s grundregler för reklam.”

Black & Decker drog tillbaka annonsen när de hörde talas om att det framförts klagomål till ERK.

Förutom Black & Decker har även annonser från Hasbro Nordic, OCL Brorssons, My Travel Airshop A/S och Ridetech fällts.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.