Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Black Friday: Roboten suger - gör mer för människor i kris

Publicerad: 27 November 2015, 13:16

Annonsen som går ut på Facebook, till vänster i bild.

Foto: Svenska Freds/Colourbox

Robotdammsugaren blev årets julklapp, samtidigt som människor flyr för livet. Svenska Freds uppmärksammar problemet i en ny Black Friday-kampanj signerad Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjÅkestam Holst

Robotdammsugaren som julklapp har blivit hårt ifrågasatt sedan utnämningen. Många menar att pengar till välgörenhet borde varit mer aktuellt i dessa svåra tider.

Svenska Freds slår nu slag i saken och gör en egen Black Friday-kampanj tillsammans med Åkestam Holst. I kampanjen, som börjar rulla på Facebook idag, undrar organisationen om vi verkligen inte kan göra mer för de människor som flyr – när robotdammsugaren samtidigt utses till årets julklapp av HUI.

– Så vi har inte råd att göra mer för människor som flyr från krig och förtryck och årets julklapp är robotdammsugaren, säger Anna Ek, ordförande för vapenfrågor på Svenska Freds, i en kommentar.

Daniel Holking är marknadschef på Svenska Freds och har själv en robotdammsugare hemma som han inte längre önskar.
– Hmm, ja och den suger, så jag rekommenderar alla att istället försöka göra välgörenhet till årets julklapp. Den som ändå vill ha en robotdammsugare kan få min, säger Daniel Holking i en kommentar.

Svenska Freds har under ett antal år drivit projekt inom demokrati och mänskliga rättigheter i länder där konflikter pågår eller riskerar att blossa upp. Ett stort problem är vapenexporten där Sverige i högsta grad är delaktig.

Pengarna som Svenska Freds får in går till fredsarbete för att förhindra krig och vapenexport.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjÅkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.