Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Blekingetrafiken visar en grönare framsida

Publicerad: 9 maj 2008, 13:39

Reklambyrån Lennandia har tagit fram en miljöinriktad kampanj åt kunden Blekingetrafiken. Målet – att visa upp företagets nya gröna profil.


Blekingetrafiken,  ett aktiebolag som ägs gemensamt av Landstinget Blekinge och länets fem kommuner, satsar på en grönare och mer miljövänlig profil.  Kusttågen har elektrifierats och samtliga bussar uppfyller miljökraven enligt Euroklass 4.  Detta ska nu kommuniceras utåt.

Blekingetrafiken driver busstrafik, tågtrafik, skärgårdstrafik, flygbusstrafik och närtrafik. Nu har allt blivit grönare. I kampanjen, signerad reklambyrån Lennandia, syns den grönare profilen bland annat i form av äkta grönska som växer runt reklamen. Kampanjen, med temat ”Vi har blivit grönare”,  består av annonser, utomhusreklam, reklamfilm i TV4, dr och webb.

Jan Lennartsson  , kreativ chef på Lennandia, berättar om idén.
– Vi dekorerar bland annat utomhusskyltar över hela Blekinge med murgröna mot en helgrön fond med Blekingetrafiken som avsändare. Denna används också som motiv i en fototävling där vi uppmanar förbipasserande att fotografera reklamskylten med mobilen och MMS:a till en kampanjsida på nätet. För varje inskickad bild skänker Blekingetrafiken 100 kronor till Naturskyddsföreningens arbete och de bästa bilderna belönas med busskort. Dessutom genomförs en trevlig aktivitet där vi delar ut blommor och gratis bussbiljetter till bilister.

Kampanjen kommer även att gå i höst.

Blekingetrafiken

Anna Claesson, Maria Skoog
 Byrå: Lennandia
 Arbetsgrupp: Stefan Andersson ad, Patrik Rang copywriter, Åsa Melin projektledare, Therese Ogenblad original

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.