Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bli social på bussen

Publicerad: 16 December 2010, 08:22

Reklambyrån Markus i Linköping har gjort inte bara en kampanj utan också en app åt Östgötatrafiken som ska få ungdomar att åka kommunalt även när de måste betala för sitt busskort. Lockelsen ligger i att få nya vänner.


Ämnen i artikeln:

Markus

Uppdraget var att få ungdomar att åka kollektivt även när skolan slutade betala deras busskort. Teamet på Markus Reklambyrå började studera resebeteende och konstaterade snabbt att svenskar egentligen älskar att resa. Utomlands. Då blir vi också väldigt sociala.

– Vi blir öppna, sociala och hungriga på nya upplevelser och nya möten, säger Gustav Johansson, copywriter på byrån.

– Men när vi reser ”hemma” i vardagen är vårt svenska beteende tillbaka igen. Då är vi tysta, slutna och ser bara resorna som en transport och inte som en upplevelse.

Därför blev byråns insats att bygga en smartphone-app för att öka upplevelsen med att resa på hemmaplan. Via appen kan resenärerna logga in på sitt facebook-konto och se vilka andra som är på samma busslinje som de själva reser med.

– Man ska helt enkelt skaffa nya vänner genom att resa kollektivt. Och det dramatiserar vi genom vänsymbolen på Facebook, säger Markus Lindsjö, cd på Markus Reklambyrå.

Men appen är också ett sätt för Östgötatrafiken att få ut trafikinformation till användarna.
– Vi hoppas att det här projektet ska leva i många år. Östgöratrafiken ser detta som en framtida mediekanal, säger Markus Lindsjö.

För att lansera tjänsten har byrån gjort en kampanj som går i print, utomhus och radio.
– Vi ska också på fredag eller i början av nästa vecka göra ett event där vi skickar ut människor med lådorna på huvudet. Så att det som syns i annonsen händer på riktigt. Vilket vi sedan gör film av, säger Markus Lindsjö.

Se casefilmen här.

Fakta

Kund: ÖstgötaTrafiken
Lina Thurfjell, marknadsansvarig, Emma Moberg och Ylva Bergström

Byrå: Markus Reklambyrå
Markus Lindsjö, CD, Gustav Johansson, Copywriter, Christofer Weider och Ulrika Smith Svenstedt, AD, Anna Sjövall, projektledare, Carina Skott, produktionsledare, Maria Steen och Rusen Yildiz, grafiska formgivare och Daniel Lundkvist, foto.

Produktion och utveckling: Noc
Maria Svensson, projektledare och Martin Nihlén, AD

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Markus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.