Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bli-tema i Berghs Pridekampanj

Publicerad: 21 Maj 2012, 06:24

Här är förövarna bakom den nya kampanjen för Pridefestivalen.

Foto: Emil Tavassoli

Pridefestivalen sker månadssliftet juli/augusti och nu är Berghs projektgrupp klar med kampanjmaterialet. Den röda tråden lyder Bli. Pridefestivalen har hållits sedan 1998.


Ämnen i artikeln:

BerghsPridefestivalen

"När han vänder sig om kan du se det som en möjlighet. BLIBÖG.NU".  Så lyder budskapet i ett Berghs-elevernas kampanjmaterial inför den  årliga Pridefestivalen.

Kampanjen går ut på att visa det positiva med att vara en så kallad HBTQ-person (homo, bi, trans, queer). Kampanjen går också ut på att synliggöra heteronormen samt förutfattade meningar om HBQT-personer:
– Vi vill visa de positiva sidorna   med att vara homo, flata, bi,  queer, trans eller bög, samtidigt som vi med en   blandning av ironi,  humor och allvar belyser de fördomar som existerar kring    HBTQ-personer, säger Alf Kjeller,   festivalchef för Stockholm Pride i en kommentar.

Något som kanske utmärker sig extra i kampanjen är den också går ut på att få folk att bli HBTQ-personer.
På kampansajter som Blibög.nu och Bliflata.nu kan vem som helst bidra till kampanjen genom att skapa sina argument om varför de ska bli HBTQ samt dela detta via Facebook, Twitter eller Pinterest.

Varje vecka fram till och med 10 juni utser man två vinnare som får sitt argument illustrerat samt vinner två veckoband till Stockholm Pride 2012.

Kampanjen är framtagen som ett examensprojekt inom Berghs slututställning Great Minds Don´t Think Alike. Denna sker den 26-27 maj:
– Årets slututställning på Berghs handlar om att vi tror på att den dynamik som skapas när människor med olika bakgrund, erfarenhet och tankar samverkar, säger Camilla Wallander, vd på Berghs i en kommentar.

Berghs-eleverna som ligger bakom kampanjen  har låtit sig   fotograferas med ett klassiskt förbrytarupplägg. Det vill säga  bilder   som polisen brukar ta när man har blivit arresterad/häktad.

De olika webbadresserna för kampanjen är:
Blibög.nu
Blibi.nu
Bliqueer.nu
Blihomo.nu
Blitrans.nu
Bliflata.nu

Arbetsgrupp från Berghs:

Amanda Drotz, projektledare
Cornelia Röstlund, produktionsledare
Björn Hermansson, teknisk projektledare
Eva Wallmark, art director
Andreas Ekelund, art director
Jenny Karlsson, copywriter
Rickard Beskow, copywriter
Sofia Hultman, digital director
Emma Cornér, PR

Produktionsbyrå:
Projector.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BerghsPridefestivalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.