Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bli vegetarian – då gör hon "Harlem shake"

Publicerad: 18 Februari 2013, 11:13

Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

Foto: Ola Jennersten.

Årets Earth Hour-kampanj vill få fler människor att leva klimatsmart under hela året. Därför bygger kampanjsajten "I will if you will" på utmaningar.


Ämnen i artikeln:

Earth HourWWF

WWF:s marknadschef Mariann Eriksson lovar att göra en Harlem shake-video iförd pandadräkt om 1000 personer antar utmaningen att bli vegetarian under resten av 2013. Fler utmaningar kommer att tillkomma på kampanjsajten under veckorna fram till Earth Hour, som äger rum den 23 mars.  

– Fokus ligger på att få människor att agera och göra mer klimatsmarta val i vardagen. Vi kan inte vänta längre på att beslutfattarna ska ta rätt beslut. Alla behöver dra sitt strå till stacken, säger Mariann Eriksson.

Förutom individuella utmaningar pågår också "Earth hour city challenge" där städer tävlar mot varandra om att vara den mest klimatsmarta.
– Städerna står för 70 procent av koldioxidutsläppen. Tävlingen går ut på att kora världens klimatsmartaste stad. Det finns tre svenska finalister: Uppsala, Stockholm och Malmö, säger Mariann Eriksson.

Konceptet Earth Hour har blivit en stor framång. Enligt WWF:s egna mätningar släckte 55 procent av svenskarna sin lampor under fjolårets timme.  
– Ingen annan kampanj når de här resultaten. Det är en enormt stark kampanj. Strategin är open source. Alla får kommunicera Earth hour, vilket innebär att vi får hjälp av en massa företag och kommuner. Då når man ut på ett helt annat sätt, förklarar hon.  

Men det är inget självspelade piano, utan måste påminnas om varje år. Att få ännu fler än 55 procent att agera är troligtvis svårt, men det gäller att inte tappa.
– Vi måste påminna varje år, annars glömmer folk bort. Vi kommer att klara oss, men det handlar om våra barn och barnbarn.

Kampanjen är framtagen av Justine Lagache.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Earth HourWWF

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.