Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Blocket byter fokus – miljö för hela slanten

Publicerad: 10 september 2014, 12:53

Schibsted-ägda Blocket går från att fokusera på ekonomiska fördelar med att handla begagnat till att helhjärtat satsa på att lyfta fram miljönyttan. Nya kampanjen från DDB visar en soffa som används gång på gång.


Ämnen i artikeln:

BlocketDDB

- Målet med kampanjen är att våra användare ska förstå att de gör miljön en tjänst genom att köpa ochg sälja begagnat, säger Anna Backe, marknadschef på Blocket i en kommentar.

Hon menar att Blocket länge har velat lyfta fram de miljömässiga fördelarna, men att det är först nu man känner sig redo – man har exempelvis beräknat hur mycket koldioxid man sparar genom att handla begagnat.

Blocket introducerade även native advertising-kampanjen Overshoot Day på Aftonbladet i mitten av augusti.

Kampanjen lyfta fram att vi hade nått den dag på året där vi har överskridit årets kvot av naturresurser.

- Våra användare är miljöhjältar och det gläder oss att miljön blir ett tydligare incitament att köpa och sälja begagnat för varje år som går, säger Anna Backe i en kommentar.

DDB och produktionshuset House ligger bakom kampanjen.
Här finns mer information om begagnathandel.
www.blocket.se/begagnatformiljon

Arbetsgrupp:
Blocket:
Anna Backe, marknadschef/beställare
Marie Horneman, reklamchef/projektledare
Annette Karlberg, PR--‐chef/projektledare
Kristian Packalén, AD

Jung
Jonas Sevenius, kundansvarig
Marlene Lundli, pr--‐rådgivare
Lamin Sonko, pr--‐assistent
Reklambyrå:

DDB
Peter Kamstedt, Business Director
Dennis Phang, AD
Martin Runfors, AD
Niklas Synning, copy
Susanne Ytterlid/Katarina Mohlin, Prodledning

Produktionsbolag:
House
Kalle Haglund, regissör
Mattias Coldén, exec producent
Marie Bruzewitz, producent

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BlocketDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.