Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Blodig reklam sågs som säkerhetshot

Publicerad: 13 mars 2012, 11:58

På blodigt allvar?

Här är dalavarianten av den klassiska Gudfadern-scenen. Ett avhugget dalahästhuvud. Det blodiga dr-utskicket från reklamtävlingen Gyllene Hästen betraktades som ett säkerhetshot på Clas Ohlson.


För att påminna om tävlingen Gyllene Hästen valde arrangörerna att satsa på ett utskick som stack ut från mängden.

I Gudfadern-filmen var det avhuggna hästhuvudet ett hot – i det här fallet var det mer av en påminnelse om att skicka in bidrag. Förhoppningsvis i alla fall...

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson missuppfattade utskicket och uppfattade handlingen som ett säkerhetshot mot reklamationsavdelningen. Utskicket hade hamnat fel – det skulle till reklamavdelningen.

–      Utskicket är verkligen inte tänkt att väcka obehag men att synas bland alla andra inbjudningar. Galan Gyllene Hästen förtjänar mycket större uppmärksamhet än vad den har i dag. Det är Sveriges näst äldsta marknadsföringsgala där mängder av kreativa kampanjer genom åren fått pris. I år försöker vi dessutom få fler bidrag från byråer utanför regionen med kunder i Dalarna, säger Jesper Wallerborg från styrelsen i Marknadsföreningen i Dalarna.

Årets Gyllene Hästen är den 21a i ordningen och en av Sveriges äldsta galor för reklam- och marknadsföringsfolk efter Guldägget.

I juryn för Gyllene Hästen sitter:
Devi Brunson, Prime
Petra Albrektson, Åkestam Holst
Anders Dalenius, Goodmorning Sunshine
Magnus Jakobsson, DDB
Fredrik Olsson, Miami Advertising Agency

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.