Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bloggarens nakenannons fälls av RO – framställs som sexobjekt

Publicerad: 8 april 2021, 07:44

Reklamen med Hugo Rosas gick som helsideannons i magasinet QX.

Foto: Clean Drink

Clean Drink fotade sin medgrundare naken för att understryka produktens renhet. Reklamombudsmannen anser dock att framställningen saknar koppling till produkten, och fäller nu annonsen.


Ämnen i artikeln:

ReklamROAnnons

Hugo Rosas är bland annat känd för att ha drivit en av Sveriges största bloggar, och har en bakgrund inom sporter som crossfit och hockey. På senare tid har han dock börjat förknippats med funktionsdrycksvarumärket Clean Drink, som han medgrundat.

Produkten beskrivs som ren och naken på grund av sin avsaknad av tillsatser som konserveringsmedel och färgämnen, något som varumärket tagit fasta på i en annons i magasinet QX. 

På en helsida i tidningen syns Hugo Rosas helt naken, med enbart en energidryck för könet. Framför honom står texten ”sav:D frut never looked so clean”. 

Det har fått en privatperson att anmäla reklamen för att vara könsdiskriminerande. 

”Att mannen är naken har inget med produkten att göra. Texten har heller ingen koppling till varför mannen är naken”, skriver anmälaren.

Hen får dock inget medhåll från Clean Drink, som producerat annonsen internt. Varumärket poängterar att syftet med att porträttera medgrundaren naken är att understryka dryckens ”nakna” profil. 

”Hugo Rosas får anses ha en stark koppling till produkten och ett egenintresse i dess exponering vilket bör påverka huruvida framställningen är av ned­värder­ande karaktär. Vidare kan modellen, om än porträtterad avklädd, inte anses posera på ett sätt som framställer honom som ett passivt föremål eller nedvärderande för män generellt. Modellen syns brett leende, med handen på höften och utstrålar självförtroende, stolthet och glädje”, skriver de i sitt yttrande.  

Annonsen i sin helhet.

Foto: Clean Drink

De får dock inget medhåll från reklamombudsman Elisabeth Trotzig, som anser att reklamen är könsdiskriminerande. 

”Reklamombudsmannen finner att mannen genom att han är naken kan anses vara framställd som ett sex­objekt. Framställningen av mannen som sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda produkten funktionsdryck, vilket är nedvärderande för män i allmänhet. Att modellen på bilden är grundare och delägare av företaget som producerar produkten påverkar inte bedömningen”, skriver hon i sitt beslut. 

Läs mer: Avbröt samarbetet med Clean Drink – anklagas för att kopiera produkten 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamROAnnons

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.