Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bluffannonser som utnyttjar Greta Thunberg syns på Sveriges största mediesajter

Publicerad: 6 juli 2021, 08:50

UPPDATERAD. En annons där det påstås att Greta Thunberg har köpt Bitcoin syntes på annonsytor hos Dagens Nyheter och Dagens Industri under tisdagsförmiddagen. Länken gick till en sajt som utger sig för att vara Aftonbladet.
– Det är kriminell verksamhet och vi har plockat ner annonsen nu, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterBitcoinGreta ThunbergDagens IndustriAftonbladet

Greta Thunberg i stor skandal. Greta förvånade människor och lämnade dem mållösa med sitt senaste uttalande”. 

Så står det i de annonser som under tisdagsförmiddagen har prytt både Dagens Nyheter och Dagens Industri. 

Klickar man på annonsen kommer man till en sajt som ser ut att vara Aftonbladet, där det påstås att svenska klimataktivisten Greta Thunberg har investerat pengar i Bitcoins. Artikeln utger sig också för att ha en ”exklusiv intervju” med Greta Thunberg, där ”hon” till synes hyllar Bitcoin Evolution – en plattform som beskrivs som ”för bra för att vara sann”. 

När vi når Martin Jönsson, utvecklingschef på DN, har tidningen uppmärksammat annonsen.

– Vi har stängt ner hela det programmatiska flödet för att få bort den, så den ska inte längre synas, säger han. 

Bild 1/2  

Hur länge låg den uppe?
– Väldigt kort tid, några minuter tror jag. 

Hur stora problem har ni med fejkannonser generellt?
– Just annonser för Bitcoinbedrägerier kommer ett antal gånger per år. Men vi får också andra typer av annonser med låg kvalitet via programmatic-systemet, som vi också plockar bort. 

Vad är det för typ av annonser ni plockar bort?
– Det kan vara annonser med så uppenbart låg kvalitet att vi inte vill ha dem på sajten. Det kan också vara annonser med olämpligt bildinnehåll. Men det är en del av verkligheten om man har ett flöde från Google.

Kan man någonsin säkerställa kvalitet via programmatic?
– Den frågan får du ställa till Google. Vi har regelbundna möten med dem, de lyssnar på oss och jobbar på att lösa detta. Men det här är kriminell verksamhet. Vad vi gjort är att granska den här typen av bitcoinbedrägerier genom vår journalistik. Vi varnar också våra läsare kontinuerligt: att inte klicka på länkar eller öppna nyhetsbrev med sånt här innehåll.

Dilem Güler, affärsutvecklingschef på Bonnier News, säger att man ägnat mycket kraft under förmiddagen åt att få ner den aktuella annonsen, som nu är borttagen från alla Bonnier News sajter. 

– Det här är ett återkommande, globalt branschproblem som såklart är väldigt frustrerande för alla. Det handlar om organiserad scam där man kringgår och hittar kryphål i systemet för att få ut den här typen av annonser. 

Enligt Dilem Güler samarbetar Bonnier News med alla systempartners, främst inom programmatic, kring den här frågan. 

– Vi sätter ett högt tryck på dem för att hitta lösningar på problematiken, men det är inte enkelt. Lösningen för oss är att stänga ner alla källor direkt tills dess att backend-delen kan hitta vem som skjuter ut annonserna. Det är en katt och råtta-lek – så fort vi stänger ner hittar de nya sätt att komma igenom, fortsätter hon. 

Kommer man någonsin komma till rätta med den här problematiken inom den programmatiska annonshandeln?
– Så som systemen är uppbyggda i dag kommer det tyvärr vara ett återkommande problem. Vi har ett stort ansvar för att det ska vara annonstryggt på våra sajter och vi har bra rutiner för hur vi ska hantera den här typen av annonser och har ett bra larmsystem för att kunna få ner dem snabbt. Men vi måste hitta långsiktiga lösningar, vi kan inte förlita oss på att bedriva den här katt och råtta-leken där vi anmäler och annonserna dyker upp igen. Vi måste hitta andra lösningar, vilket är något vi tittar på hela tiden.

Martin Schori, chef för nyheter och gräv samt stf ansvarig utgivare på Aftonbladet, säger:

– Vi känner till den här annonsen och den har figurerat under hyfsat lång tid. Vi har anmält den hos alla olika instanser, men den återkommer. Det är svårt att få bort den här typen av annonser.

Annonser där olika kändisar utnyttjas i Bitcoinbedrägerier har länge varit ett problem. Tidigare har kändisar som exempelvis Filip Hammar, Fredrik Skavlan och Fredrik Strage utnyttjats.

Med anledning av detta ställer vi fyra frågor till Google, se nedan. Kommunikationschefen Joakim Larsson skriver ett samlat svar:

”Annonsören som låg bakom dessa annonser har nu stängts av för att ha brutit mot vårt regelverk. Den här typen av annonser är ett problem som vi brottas med på global nivå. Under förra året tog vi bort mer än 123 miljoner annonser för att de brutit mot våra policyer för finansiella tjänster, och ytterligare 101 miljoner för att ha vilselett användare. Den här typen av bedrägerier använder ofta sofistikerade metoder som cloaking och liknande för att kringgå våra system. Därför utvecklar och förbättrar vi hela tiden vår teknik för att upptäcka dem, och även våra processer för manuell granskning. Detta är i högsta grad en katt-och-råtta-lek.”

Våra frågor:
1. Hur kommer det sig att den här typen av annonser kan slinka igenom?
2. Vad har ni för rutiner för att kvalitetssäkra era programmaticannonser?
3. Vad tar ni till för åtgärder när ni blir uppmärksammade på att detta sker?
4. Kommer ni någonsin kunna garantera att den här typen av annonser inte slinker igenom ert system?

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.