Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Blygsam ökning trots succén

Publicerad: 29 Juli 2010, 12:55

The man your man could smell like har varit en formidabel succé. Men försäljningen av Old Spice-tvål har inte påverkats i någon större utsträckning.


Ämnen i artikeln:

Old SpiceWieden + Kennedy

Försäljningssiffrorna från USA. Källa: Adage.com, SymphonyIRI.

Old spice Youtube-kanal är den mest besökta av alla sponsrade kanaler någonsin. Fram till dagens datum har 116 miljoner människor sett deras reklamfilmer på nätet. På Twitter har företaget 93 500 följare och på Facebook har Old Spice drygt 700 000 fans.

Men försäljningen av deras produkter har inte haft samma uppsving. Enligt en ny undersökning från företaget SymphonyIRI har företaget inte kapat åt sig några nya marknadsandelar i USA sett mellan den 13 juni 2010 och 2009. Det har däremot konkurrenterna Gilette, Nivea och Dove gjort. Enligt Adage.com beror det främst på att dessa bolag använder sig av rabattkuponger för att öka sin försäljning.

Segmentet med duschtvål för män ökade i sin helhet med 8,6 procent i USA, enligt SymphonyIRI.

Sett till en kortare period har dock Old Spice lyckats kapa åt sig några mindre marknadsandelar. Från den 13 juni och tolv veckor bakåt i tiden ökade deras andel med två procent. Från den 13 juni och fyra veckor tillbaka i tiden är samma siffra 4,8 procent. Försäljningen steg också rejält med 106% (under fyraveckorsperioden) jämfört med året innan. Det räcker dock inte för att slå Gilette som ökade sin försäljning med 277 procent under samma period, och som kapade åt sig ytterligare 3,9 procent av marknaden i USA.

Old Spice reklambyrå är Wieden + Kennedy.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Old SpiceWieden + Kennedy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.