Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BMW rullar in på centralen

Publicerad: 21 Mars 2013, 13:34

När BMW ska lansera sitt nya sub brand BMW i så väljer de bort traditionell marknadsföring och satsar helt på event och webb. I dag tar BMW över Stockholms Central.


Ämnen i artikeln:

BMW

BMW har i dag tagit över i princip allt reklamutrymme på Centralen i Stockholm. Syftet är att lansera företagets nya el-bilmärke BMW i.

– Vi ville nå människor som kanske inte hör till vår vanliga målgrupp, säger  BMWs kommunikationschef Michael De Geer. Och Centralen är en av de platser där det passerar flest människor i Stockholm.

Med sub brandet BMW i vill företaget bredda sig till en grupp kunder som inte i första hand väljer det tyska prestigemärket. Bilarna har ett eget formspråk, är byggt i material som kolfiber och aluminium och återvinningsbart material i interiören.

Den minsta av de två modellerna, i3, är en ren laddningsbar elbil, medan i8 är en sporthybrid.

– Vi är glada att kunna få den här lanseringen till Sverige, säger Michael De Geer.  Eventet har gått i sju storstäder världen och det är just storstadsmänniskor som den här serien riktar sig till.

I förberedelserna för produktionen av i-serien har BMW lånat ut elkonverterade småbilar till familjer i Californien, London, Paris och Berlin för att undersöka hur kundernas krav på bilarna i vardagsmiljö.

– Det gav en massa intressant information, säger Michael De Geer. Bland annat att för de flesta fanns inget behov av att ladda bilarna på arbetsplatserna. Och att skillnaden i körsträcka mellan Californien och London bara var en mil.

Förutom eventet på Stockholms central sköts marknadsföringen via sociala medier och webben. Inga pengar läggs på traditionella medieslag som film eller print.

– Vi tror helt enkelt att det är lättare att nå den målgrupp vi vill åt genom att lägga krut på sociala medier och mouth to mouth, säger Michael De Geer.

Modellen i3 kommer att finnas till försäljning i höst och i8 kommer att finnas på marknaden nästa år.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

BMW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.