Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

BMW:s hållbarhetskommunikation får rött ljus igen – Konsumentverket kritiserar elbilskampanj

Publicerad: 14 april 2021, 12:24

”Påståendena utgör vaga och ospecifika miljöpåstående”, skriver Konsumentverket i sin bedömning.

Foto: Kampanjbild

Den tyska biljättens påstående i en reklamfilm att en av deras elbilars batterier är ”smartare för miljön”, gillas inte av Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

BMWKonsumentverket

Konsumentverket har tillsynsarbetet uppmärksammat BMW reklamfilm för den eldrivna personbilen BMW IX3. Reklamfilm har visats på TV4, Kanal 5 och Kanal 9 och innehåller påståendena att ”BMWbatterier är smartare för miljön” och BMW är ”Världens mest hållbara biltillverkare”.

Konsumentverkets bedömning är att marknadsföringen är vilseledande och otillbörlig. Därmed får BMW:s hållbarhetskommunikation rött ljus för andra gången på kort tid. För en månad sedan fälldes bilmärkets omtalade Greta Thunberg-pastisch i Dagens Nyheter av Reklamombudsmannen som ansåg att annonsen var vilseledande.

Konsumentverket anser att BMW:s båda påståenden i den aktuella reklamfilmen är vilseledande och obefogade.

”Påståendena utgör vaga och ospecifika miljöpåståenden. Vaga och ospecifika miljöpåståenden ska i första hand inte användas alls. För att BMW ska få använda sådana påståenden krävs att påståendena preciseras på ett tydligt, framträdande och lättförståeligt sätt för att konsumenten inte ska vilseledas. Konsumentverket kan konstatera att påståendena inte har preciserats alls”, skriver myndigheten i sin bedömning.

För påståendet ”BMW är världens mest hållbara biltillverkare” krävs mycket betryggande bevisning, enligt myndigheten.

BMW har nu möjlighet att ge sin syn på saken innan Konsumentverket tar ställning till ev. fortsatta åtgärder. 

Reklamfilmen har visats på TV4, Kanal 5 och Kanal 9

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BMWKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.