Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 April 2014, 15:21
Fredrik Ellsäter.
Foto: BMW.
Fredrik Ellsäter vann nyligen Sveriges Bästa Marknadschefer i Fordonskategorin. Han har jobbat som marknadschef i sju år, men tar nu klivet upp i organisationen och får en general managertitel för de baltiska staterna Estland, Lettland och Litauen.
Fredrik Ellsäter ska sitta kvar i Sollentuna.
Dels för att han får ansvaret för tre länder och att det inte finns något glasklart svar på var han i så fall skulle vara stationerad, dels för att hela backoffice- och supportfunktionen för Norden och Baltikum ligger i Stockholm.
– Det är ändå ganska små marknader, medan andra länder har sina egna funktioner, säger Fredrik Ellsäter.
Han har jobbat på BMW i tio år. Först som produktchef i tre år och därefter som marknadschef för Sverige i sju år.
Det låter som att du gillar BMW?
– Det är svårt att lämna det bästa varumärket. Jag är glad att jag får chansen att vara kvar inom varumärket, men ändå har möjlighet att ta steget och utvecklas, säger Fredrik Ellsäter.
Hur är marknaden för BMW i de baltiska staterna?
– Liten, men välmående. Vi säljer en mix av bra och välutrustade bilmodeller, säger Fredrik Ellsäter.
Han uppger att BMW har en 30-procentig marknadsandel i Baltikum inom premiumsegmentet och att den totala marknadsandelen ligger någonstans i häraden 3 procent.
Hur tror du att utvecklingen i Ukraina kan påverka BMW:s verksamhet i Baltikum med tanke på det är närbeläget?
– Det är svårt att några slutsatser om den politiska utvecklingen, men vi följer noga det militära hotet. Det kan självklart påverka spenderingsviljan, säger Fredrik Ellsäter.
Jo, om det är oroligt i landet kanske man inte går iväg och köper en BMW?
– Södra Litauen besöks av cirka fyra miljoner ryska turister per år. Det är klart att det påverkar näringslivsklimatet för företagen om ryssar slutar besöka den delen, säger Fredrik Ellsäter.
Karl-Johan Byttner