Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

BMW:s provkörningar ska bli forskartimmar

Publicerad: 14 september 2015, 08:05

För tredje året rullar Barncancerfonden och BMW:s samarbete ”Provkörning som gör skillnad” igång, i år under namnet ”Kör för livet”. Samarbetet har de två första åren totalt resulterat i 7 500 forskartimmar. För 2015 är målet rekordhögt – 5 000 nya forskartimmar. Bakom kampanjen ligger Lowe Brindfors.


Ämnen i artikeln:

BMWLowe BrindforsBarncancerfondenreklamkampanjer

Mellan 14 september och 15 november genomför BMW:s återförsäljare runt om i Sverige "Provkörning som gör skillnad", i år med uppmaningen "Kör för livet". Kampanjen sprider budskapet om betydelsen av forskning och frontas av tre personer som själva upplevt hur viktigt det är med forskning: Stina (33), Alex (37) och Joakim (45) drabbades alla av cancer som barn, men idag är de mitt i livet.

– Barncancerfonden får inga statliga bidrag så samarbeten med stora, återkommande partners är oerhört viktiga för oss. Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1 och 14 år i Sverige, så det behövs mer forskning. Det är inte bara pengarna som vi får in som är viktiga utan också den uppmärksamhet som barncancer får i samband med detta, säger Per Leander, verksamhetschef för Barncancerfonden i ett pressmeddelande.

I år är målet att ännu fler ska delta i kampen mot barncancer. Ett sätt att göra det är att provköra en BMW hos någon av alla -återförsäljare som är utspridda över landet. För varje genomförd provkörning skänker BMW 100 kronor till Barncancerfonden.

– Vi märker att engagemanget för det här initiativet växer för varje år hos oss internt där vi har 1 000 medarbetare som är engagerade och driver kampanjen. I år har vi satsat på rekordhöga mål men vi tror också att "Kör för livet" kommer att engagera flera. Når vi årets mål innebär det närmare 5 000 viktiga forskartimmar, säger Tina Jarlerud, marknadschef BMW Group i Sverige.

Lowe Brindfors står för koncept och produktion av kampanjen för tredje året i rad och Golin för pr-aktiveringar.

– I år har vi valt att lyfta fram vuxna som själva överlevt barncancer, för att kommunicera mer hopp och de framgångar som görs inom forskningen. Alex, Stina och Joakim förmedlar detta och är bevis för vilken skillnad forskningen gör, säger Calle Sjönell, Creative Director på Lowe Brindfors.

Arbetsgrupp BMW Group Sverige
Marknadsteam: Tina Jarlerud, Catharina Lind af Hageby, Christian Porseby, Anne Bergstrand och Oscar Engvall.
Informationschef: Peter Maier

Lowe Brindfors/Golin
Creative Director: Calle Sjönell
AD: Patrik Westerdahl
Copy: Per Sundin
Projektledare: Magnus Wretblad
Produktionsledare: Pia Stenberg, Maja Björklén, Cecilia von Uexkull Original: Jeanette Andersson, Jörgen Sverin
Campaign Explorer: Robin Björkell
PR-rådgivning: Susanne Johansson Fotograf Mattias Edwall Camp David Regissör: Oskar Wrangö

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.