Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

BMW:s reklam med Timbuktu fälls för vilseledande miljöpåståenden

Publicerad: 11 juli 2022, 09:05

BMW och Ikea fälls för vilseledande miljöpåståenden av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.


Ämnen i artikeln:

ROReklamombudsmannenBMWIkeaNyheter

Reklamombudsmannens opinionsnämnd har valt att delvis fälla BMW:s annons för bilmodellen BMW iX. I annonsen figurerar artisten Jason Diakite, mest känd under namnet Timbuktu, och en text där det står ”Det är helt otroligt att gamla fiskenät kan återvinnas och bli till golvmattor i min nya BMW iX*”. Enligt anmälan kan detta påstående tolkas som att en avsevärd del av golvmattan är tillverkad av uttjänta fiskenät. I själva verket tillverkas golvmattan delvis av nät från fiskeodlingar, enligt anmälan, och inte av de fiskenät som gör störst skada på våra hav (så kallade spöknät). Vidare är det endast en procent av materialet i golvmattan som kommer från fisknät, resten är annan råvara.

Eftersom det inte heller framgår i reklamen att BMW iX är tillgänglig för leverans först 2023 finns det också risk att konsumenter lockas att köpa en mindre miljövänlig produkt, menar anmälaren. ”Det ger en bild av att annonsören, med sin planerade miljöbil, vill locka potentiella bilköpare till att köpa andra, mindre miljövänliga bilar.”

Enligt anmälan innehåller reklamen alltså dels ett vilseledande miljöpåstående, dels används den marknadsförda elbilsmodellen som lockvara för att sälja mindre miljövänliga bilar.

BMW menar i sin tur att man inte gjort jämförelser med andra produkter eller försökt alludera till spöknät, och att det är uppenbart att bilmattor med återvunna material är mer positiva för miljön än de utan. Gällande påståendet att man försöker locka till köp av mindre miljövänliga bilar skriver BMW att det är rent felaktigt. En bil är en sällanköpsvara som en konsument planerar inför, och att man påverkats av den internationella komponentbrist som råder kan inte annonsören påverka. 

I sin bedömning skriver RO att formuleringen av en genomsnittskonsument lär uppfattas som att en majoritet av golvmattan innehåller återvunnet material. Det är däremot inte fastställt att tanken förs till så kallade spöknät. Men eftersom andelen återvunnet material inte framgår finner man att reklamen innehåller vilseledande miljöpåståenden och strider mot artikel 5 och D1 i ICC:s regler. Däremot går man på annonsörens linje när det kommer till den längre leveranstiden, och bedömer inte att annonsen använt en mindre miljöskadlig produkt som lockvara. 

Även Ikea fälls för vilseledande miljöpåståenden. Det gäller formuleringarna under rubriken ”Hållbarhet & Miljö” på produktsidan. Enligt anmälan så fokuserar Ikea på mål långt in i framtiden, 2030, och inte den faktiska produkten. Det står ”Vi vill ha en positiv inverkan på vår planet.” Det menar anmälaren kan uppfattas som att det är bra för miljön att köpa produkten. RO menar att rubriken är vag och det inte framgår för konsumenten vad Ikea menar med påståendet. Enligt bestämmelser i ICC:s riktlinjer måste annonsörer underbygga och visa metod för miljöpåståenden och målsättningar, och därför fäller man reklamen.

Asos och Cidano fälls för könsdiskriminerande reklam. Klädvarumärket Asos anmäldes för en produktbild på en jeansjacka, där modellen poserar i bh, byxor och jeansjacka. Anmälaren menar att modellens pose och att underkläderna syns tydligt är sexistiskt och kvinnan framställs som ett sexobjekt. 

Asos har inte haft detta för avsikt, och bilderna har i efterhand plockats bort. Reklamombudsmannen delar anmälarens syn och menar att reklamen är könsdiskriminerande. 

Ett sponsrat inlägg på Facebook från företaget Cidano innehöll texten ”även kvinnor kan städa trädgården”, vilket en anmälare reagerade på. Cidano har inte yttrat sig om annonsen. RO menar att annonsen är könsdiskriminerande, då den förmedlar en stereotyp som är nedvärderande mot kvinnor i allmänhet.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.