Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bokhandlarna kampanjar med Lapidus

Publicerad: 22 april 2013, 11:25

Jens Lapidus i kampanj för Världsbokdagen.

Imorgon firas Världsbokdagen. Det uppmärksammar Svenska Bokhandlareföreningen med en kampanj som frontas av Jens Lapidus. Budskapet är att skänka bort en bok med ett sms.


Ämnen i artikeln:

Jens Lapidus

Världsbokdagen har sitt ursprung i Katalonien och instiftades officiellt av UNESCO år 1995. I Spanien är traditionen betydligt äldre, och handlar om att ge bort en bok till en annan människa.   Svenska Bokhandlareföreningen vill instifta samma tradition här i Sverige, och gör det genom en kampanj som kommer att synas under morgondagen.

Med annonsen uppmanar de människor att skänka en bok genom att sms:a en pocketbok från booksellers.se. Något som de kallar för "bokogram".
– Vi vill göra det enkelt för alla som vill skänka bort en bok genom att sms:a ett bokogram. Våra bokhandlare är dessutom oerhört kunniga att hjälpa till att hitta rätt bok till rätt person, kommenterar Anna Möller Wrangel, vd Svenska Bokhandlareföreningen.  

Affischnamn i kampanjen är författaren Jens Lapidus.  
– Det är en stark idé att samlas en dag på året kring böckernas och läsningens vikt i samhället. I förlängningen handlar det om att hylla det mänskliga i människan. Vi kommer aldrig upphöra att behöva berättelser om oss själva, säger han i ett pressmeddelande.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Jens Lapidus

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.