Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Bold: Därför valde vi NOA

Publicerad: 27 Januari 2014, 13:55

Designbyrån Bold har vuxit från 2 personer till 20 på tre år. Byrån går nu i nästa fas i och med att man blir en del av konstellationen The North Alliance, NOA. Det var dock inte självklart att haka på.


Ämnen i artikeln:

NoaATGFolksamDesignbyråerOskar LübeckBold

– Vi hade själva byggt något på kort tid så det kändes lite tidigt i byråns utveckling, men när vi väl fick reda på de andra byråerna och hade träffat Thomas Högeböl och grundarna av de olika byråerna föll alla bitar på plats, säger Oskar Lübeck cd på Bold.

Byrån startade för tre år år sedan och är idag uppe i 20-talet personer. Bold har kunder som SAS, Åbro Bryggeri, ATG, Folksam och Aleris.

– När det gäller Aleris så är det vår största kund. Vi har precis gjort om hela deras visuella identitet med alltifrån trycksaker till bilar, säger Oskar Lübeck.

Byrån går nu in i ett nytt skede i och med att man blir en del av The North Alliance, NOA.

– Med tanke på att alla i NOA erbjuder något speciellt inom just sin grej och vi alla kompletterar varandra känns det också som att vi har en bra samsyn när det gäller vad vi vill skapa, säger Oskar Lübeck.

Intellecta-koncernens vd Yann Blandy hälsade NOA välkommen till klubben och menade att det finns ytterligare sex stora nordiska konstellationer. Hur ser ni på det?
– Jag och Oskar har jobbat inom olika nätverk tidigare. Här har vi möjlighet att skapa något nytt med ny teknik och ett digitalt fokus, säger Carl-Fredrik af Sandeberg, vd på Bold.

Oskar Lübeck har tidigare jobbat mycket utomlands och som design director på Brand Union, medan Carl-Fredrik af Sandeberg har varit vd på varumärkesbyrån Differ.

När man gifter sig är det två parter. Här talar vi om ju sju?
– Nätverk skapas ibland under fel premisser. Jag tror inte att NOA har det problemet. .Här har vi träffats ett år att tala om hur vi ska kunna bygga en verksamhet och samtidigt bibehålla att vi är duktiga specialister, säger Carl-Fredrik af Sandeberg.

Han menar också att NOA-konstellationen innebär att man som designbyrå kan få hjälp med ett mer affärsorienterat fokus och därmed snabbare nå fram till ett avslut.

– Vi får möjlighet att bygga ut verksamheten och jobba med ännu större kunder än tidigare. NOA gör att vi kan bygga starka designvärldar, säger Carl-Fredrik af Sandeberg.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.