Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Bollen är i rullning"

Publicerad: 18 Januari 2011, 07:13

Utomhusbolaget JCDecaux Sverige AB vill sätta fart på den långsamma hanteringen av reklamskatten och stämmer staten på drygt 90 miljoner kronor. -Finansdepartementet anser att detta är en ickefråga, säger bolagets vd Magnus Heljeberg.


Ämnen i artikeln:

Magnus Heljeberg

Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux. Foto: Lisa Åberg.

På måndagen lämnade JCDecaux Sverige AB:s juridiska ombud, Advokatfirman af Petersens KB, in en stämning mot staten om reklamskatt till Stockholms tingsrätt.

Av den framgår att bolaget i första hand kräver skadeståndsersättning för perioden 2006-2009 på drygt 90 miljoner kronor.

I andra hand yrkar bolaget ett skadestånd på cirka 49 miljoner kronor, skillnaden mellan den skatt som bolaget skulle ha betalat om skattebelastningen varit endast tre procent, den reklamskatt som gäller exempelvis dags-och fackpress.

- Reklamskatten är diskriminerande och orättvis och innebär en stor konkurrensfördel, skriver bolagets juridiska ombud i stämningsansökan.

Lagändringen som trädde i kraft för fem år sedan innebar nedsatta skattesatser för bolagets konkurrenter, tv, radio, internet och andra digitala medier.

JCDecaux Sverige AB finner enligt stämningsansökan det djupt orättvist att bolagets utomhusreklam och annan utomhusreklam beskattas enligt den högsta skattesatsen i reklamskattelagen, åtta procent.

Bolaget anser att det lider negativa effekter av den diskriminerande konkurrenssituation som lagstiftningen innebär.

Det får minskade intäkter då reklaminvesterare hellre väljer annan reklammedia med lägre priser, en följd av skattelättnader för reklamedier.

Utomhusreklamen har de senaste åren gått bort från klistrad affischreklam till reklam på internet, tv, ljusreklam med mera.

Eftersom bolaget i flera år, utan framgång, uppvaktat ansvariga myndigheter för att få bort den diskriminerande skattebelastningen för utomhusreklam finns det ingen annan råd än att stämma staten.

-Vi har gått igenom detta i detalj med jurister kunniga på EU:s lagstiftning och det är juridiskt klarlagt att reklamlagstiftningen i Sverige strider mot EU:s lagstiftning eftersom vissa medier slipper reklamskatt, säger Magnus Heljeberg. Lagstiftningen gynnar uppenbarligen andra medier på andras bekostnad.

Enligt Magnus Heljeberg har bolaget gjort ett antal framstötar hos Finansdepartementet.

- De vill inte ta tag i det och tycker det är en ickefråga. Vi har inte fått någon respons på när lagen ska justeras. Nu får rättsprocessen ta sin tid, bollen är i rullning.

Resume.se har kontaktat Finansdepartementet där en pressekreterare lovar återkomma med en kommentar.

Lilian Andersson

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Magnus Heljeberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.