Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bonnier in i norsk bioreklam

Publicerad: 21 december 2011, 12:31

Bonnierägda SF Bio investerar tung i norsk bio. Samtidigt som man bygger Norges största bio köper man ledande bioreklamaktören Capa Kinoreklam.


Nu står det norska bioreklamkriget mellan SF Kino och kommunägda biokedjan Oslo Kino.
Capa säljer och distribuerar en tredjedel av den norska bioreklamen. Fram till förra året samarbetade man med Oslo Kino som dock köpte Capas tuffaste konkurrent Media Norge Direkt.
I går meddelade SF Kino att man köpt 50 procent av Capa. Därmed har man spetsat till kampen om den norska bioreklamen.
– SF Kino är en långsiktig och industriell aktör på den norska marknaden och bygger verksamheten sten för sten i Norge. I stället för att starta något eget och splittra marknaden ytterligare och göra den mindre attraktiv för kunderna är det mycket mer lönsamt och industriellt riktigt att förena krafterna med marknadsledande Capa, säger SF Kinos vd Ivar Halstvedt.
Det äringen jättemarknad det rör sig om. Totalt omsätter den norska bioreklamen 150 miljoner norska kronor varav Capa tar hand om en tredjedel.
I dag driver SF Kino även biografer i en rad av Norges större städer. Just nu bygger man Oslos största bio, Festningen Kino, med 1800 platser och blir därmed största på bio i Oslo.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.