Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bonnier News lanserar nytt sätt att mäta kampanjer

Publicerad: 9 april 2015, 06:44

Dan Morén

Genom att jämföra resultat från de som exponerats för en kampanj med dem som inte exponerats ska det nya verktyget News 360-tracking mäta kampanjeffekter i köpta kanaler på ett djupare sätt än traditionella mätningar som bygger enbart på observation. Resultatet blir på så sätt ett svar om kampanjen gör jobbet.


Ämnen i artikeln:

Dan MorénBonnier News

Arbetet med det nya uppföljningsverktyget har haft som utgångspunkt att kunna ge en bild av vad en   kampanj har tillfört utifrån tre parametrar; kännedom om varumärket, preferens om företaget samt   köpintentioner avseende produkten.

− I analysen av de första kampanjerna som vi har mätt ser vi en tydlig resultatökning på dessa tre   parametrar. Det har då handlat om kampanjer som lagt till mobilen i sin mediemix. Värdet på   preferens om företaget har ökat med i genomsnitt 98 procent hos dem som sett annonsen i minst två   kanaler. Köpintentionen har i sin tur ökat med i genomsnitt 46 procent. Det är förstås fantastiska   resultat, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter i ett pressmeddelande.  

De resultat som verktyget får fram visas i en samlad kampanjvy och bryts ner per kanal. Källdatan tas   från Burt och Inizio som även väger samman kampanjmätningarna.  

− Framöver kommer detta även kunna bli ett planeringsverktyg där kunderna planerar inför en   kampanj i någon av våra plattformar, eller något av våra medier Dagens Nyheter, Dagens Industri,   Expressen eller Sydsvenska Dagbladet/HD. Nu kommer vi gå vidare och erbjuda utvalda kunder   möjlighet att mäta sina kampanjer. Vi känner oss väldigt komfortabla att kunna hjälpa kundernas att   visa effekt och därmed ännu tydligare kunna visa på värdet på de investeringar de gör i någon av våra   produkter, kommenterar Dan Morén.  

Innan lanseringen av News 360-tracking har Bonnier News även lanserat annonsnätverket Bonnier Ad   Network samt tagit fram ett gemensamt erbjudande på Native Advertising.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dan MorénBonnier News

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.