Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 9 april 2015, 06:44
Dan Morén
Genom att jämföra resultat från de som exponerats för en kampanj med dem som inte exponerats ska det nya verktyget News 360-tracking mäta kampanjeffekter i köpta kanaler på ett djupare sätt än traditionella mätningar som bygger enbart på observation. Resultatet blir på så sätt ett svar om kampanjen gör jobbet.
Arbetet med det nya uppföljningsverktyget har haft som utgångspunkt att kunna ge en bild av vad en kampanj har tillfört utifrån tre parametrar; kännedom om varumärket, preferens om företaget samt köpintentioner avseende produkten.
− I analysen av de första kampanjerna som vi har mätt ser vi en tydlig resultatökning på dessa tre parametrar. Det har då handlat om kampanjer som lagt till mobilen i sin mediemix. Värdet på preferens om företaget har ökat med i genomsnitt 98 procent hos dem som sett annonsen i minst två kanaler. Köpintentionen har i sin tur ökat med i genomsnitt 46 procent. Det är förstås fantastiska resultat, säger Dan Morén, annonsdirektör på Dagens Nyheter i ett pressmeddelande.
De resultat som verktyget får fram visas i en samlad kampanjvy och bryts ner per kanal. Källdatan tas från Burt och Inizio som även väger samman kampanjmätningarna.
− Framöver kommer detta även kunna bli ett planeringsverktyg där kunderna planerar inför en kampanj i någon av våra plattformar, eller något av våra medier Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen eller Sydsvenska Dagbladet/HD. Nu kommer vi gå vidare och erbjuda utvalda kunder möjlighet att mäta sina kampanjer. Vi känner oss väldigt komfortabla att kunna hjälpa kundernas att visa effekt och därmed ännu tydligare kunna visa på värdet på de investeringar de gör i någon av våra produkter, kommenterar Dan Morén.
Innan lanseringen av News 360-tracking har Bonnier News även lanserat annonsnätverket Bonnier Ad Network samt tagit fram ett gemensamt erbjudande på Native Advertising.