Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bonusregn på Doberman

Publicerad: 30 januari 2009, 18:48

Doberman gjorde ett toppresultat 2008. Omsättningen ökade med 50 procent till 44,5 miljoner kronor. Vinsten blev 6,5 miljoner kronor och nu får medarbetarna en fet bonus.


Glada Doberman-medarbetare.

Webbyråns omsättning ökade med 50 procent till 44,5 miljoner kronor 2008 – året då Doberman firade tioårsjubileum. Byråintäkten landade på 36,4 miljoner kronor och vinsten blev 6,5 miljoner kronor (vinstmarginalen 14,6 procent). Medelantalet anställda under året var 32 personer.

En bonus kommer att gå ut till medarbetarna – alla får lika mycket. Exakt hur mycket är inte klart än, men det blir en bit över 30 000 kronor var, meddelar Johan Bengtsson, strateg, kundansvarig och ansvarig för intäkterna.

– Vi är väldigt nöjda med 2008, säger Johan Bengtsson och fortsätter:

– Vår stora lycka i fjol var att inte behöva kriga för några nya kunder. Vi behövde inte lägga krut på att vara ute och sälja och pitcha. Många av kunderna har kommit till oss, och våra befintliga kunder har varit väldigt aktiva.

2009 började riktigt bra för Doberman – byrån fick förnyat förtroende av SVT. Public service-företaget är en mycket viktig och stor kund som ger en hel del publicitet. Det nya avtalet är på två år med möjlighet till ytterligare två år.

Övriga stora kunder är DN, Apoteket och Arla.

Enligt Johan Bengtsson är det i allmänhet fortsatt god aktivitet på kunderna.

– Vi har sett på några kunder att det har blivit budgetdiskussioner och neddragningar och självklart måste vi vara ödmjuka och ha en beredskap.

Men än så länge finns inga direkta orosmoln. Doberman satsar på att nå en ungefär lika hög byråintäkt i år. Omsättningen kan sjunka lite eftersom byrån kommer att anlita frilansare i mindre utsträckning.

Byrån kommer att nyanställa. Tre-fyra personer ska rekryteras – designers och projektledare.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.