Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Boozt fälls för vilseledande reklam

Publicerad: 10 Juli 2020, 07:32

Bild från en fysisk Boozt butik. Bolaget är stora inom nätshopping.

Foto: Press

Boozt flaggade för en stor rea med rabatterade priser på nästan allt – men färre än tio av 120 produkter på startsidan var på rea. Nu fälls kampanjen av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

RO

Det är en privatperson som anmält Boozts reklam där shoppingsajten flaggat för en saftig rea. Sajten, som är stora inom skönhet och mode, har enligt annonsen ”Upp till 50% rabatt på nästan ALLT!”. Men enligt anmälaren är det rea på mindre än tio av 120 produkter på sajtens första sida. Klickar man sig vidare i produktkatalogen fortsätter det även så på sidorna två, tre och fyra. Därefter kommer det fler rabatterade produkter. 

Enligt bolaget har mer än 90 procent av produkterna på hemsidan varit rabatterade, och de använder sig av ett CMS-program som kontinuerligt uppdateras på kategori-, produkt- och storleksnivå för alla marknader. 

På så vis kan annonsören säkerställa de budskap som kommuniceras gentemot kund, och kommunikationen är därför inte vilseledande eller missvisande, skriver Boozt i ett yttrande. 

Men Reklamombudsmannen håller inte med. Eftersom Boozt inte inkommit med underlag som bevisar att 90 procent av produkterna varit rabatterade fälls reklamen. 

”Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt sanno­likt får intryck av att det är rabatt på nästan allt som annon­sören erbjuder på sin webbplats. Annonsören har i sitt yttrande an­givit att mer än 90 procent av produkterna varit rabatterade under kampanjen. Reklam­ombuds­mannen kon­staterar dock att annonsören inte inkommit med underlag som styrker att så är fallet. Reklamen är därför vilse­led­an­de och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s reg­ler.”

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

RO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.