Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bordellen gick hem

Publicerad: 10 December 2010, 01:25

En av sommarens mest omdiskuterade kampanjer – Järfälla tjejjours bordell i Almedalen – tar hem 100 watt i kategorin Samhällsreklam. – Det är underbart. Det här kan bli en riktigt bra byrå, säger Björn Rietz, kreativ chef på GyroHSR.


GyroHSR har bara funnits i Sverige i snart tre år, men vinner nu 100 wataren i samhällsreklamklassen för sin kampanj Bordellen i Almedalen för Järfälla tjejjour.

Björn Rietz
är kreaiv chef på Gyro, men vill inte ta åt sig någon ära för kampanjen:
– Jag började precis när vi gjorde det här.

Däremot gläds han förstås för framgången:
– Jag ser vilken energi det ger på byrån. Vi är 35 personer med mycket erfarenhet. Vi är varken en B2B-byrå eller en B2C-byrå. Vi är B2H, Business to humans. Vår bakgrund gör att detta kan bli en riktigt, riktigt bra byrå.

Motiveringen till juryns val:
"Tidpunkten var avgörande. Platsen noga utvald. Budskapet tillräckligt kontroversiellt. Årets 100-wattare i
Samhällsreklam bygger på ett imponerande engagemang, några brädor och lite spik. Och ett fantastiskt
resultat. Attityder ändrades och ännu fler observerade. Bakom skynket, mitt bland politiker, journalister och
turister bjöds det in till debatt och diskussion. TV 4, Sveriges Radio, tidningar och nätet – alla rapporterade,
och som kronan på verket SVT:s program ”Duellen … om Bordellen”. Tar GyroHSR Scandinavia 100 watt i kategorin samhällsreklam för Järfälla tjejjour.

75-watt: Kampanj: Hjälten Annonsör: Radiotjänst i Kiruna Byråer: Draftfcb.
Kampanj: Julkampanj 2009 Annonsör: UNICEF Byrå: Forsman & Bodenfors.

50-watt: Kampanj: Livets lotteri Annonsör: Rädda Barnen Byråer: Lowe Brindfors.
Kampanj: Samarbetskampanjen Annonsör: Försvarsmakten Byråer: DDB Stockholm.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.