Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Börsras för byrånätverken: MDC Partners fall nära 70 procent på ett år

Publicerad: 13 Februari 2019, 12:43

Flera av Reklamvärldens jättar fortsätter att kämpa.

Foto: Montage (Yasmine Winberg)

Nätverksekonomin är under press. En genomgång från Resumé visar att fyra av sex reklambyråjättar har tappat de senaste året. Värst är utvecklingen för Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners vars aktie är nere på 2,74 dollar.


Ämnen i artikeln:

ReklamPublicis GroupeOmnicomPublicisNätverkWPP

De dominerande nätverken har haft en turbulent tid bakom sig. Problemen hopar sig för WPP där Sir. Martin Sorrell lämnade efter oegenligheter under våren 2018, Omnicom vars intäkter föll med 2,2 procent i kvartalsrapporten som presenterades i går och Publicis Groupe som så sent i förra veckan missade förväntningarna vid presentationen för Q4.

Aktiekurserna för de dominerande byrånätverken är på ett sluttande plan med tappade marknadsandelar, vikande intäkter och ett växande hot från konsultjättarnas spirande affär.  Som en konsekvens av det  ekonomiska läget valde WPP fram till i år att sätta ett anställningsstopp för koncernens byråer där bland annat Ingo, Group M och Burson Cohn & Wolfe ingår.

Resumé har gått igenom börskurserna för sex byrånätverk: WPP, MDC Partners, Publicis Groupe, Omnicom Dentsu Aegis och IPG. Där endast de två sistnämnda visar en positiv trend jämfört med för ett år sedan (+12 respektive +1 procent).

Värst är utvecklingen för Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners som tappat 69,3 procent jämfört med den 12 januari 2018. I dag ligger aktien på 2,47. Så sent som i höstas spekulerade amerikanska branschmedier kring i fall nätverket var på väg att säljas. Här nämndes Accenture Digital som en av de potentiella köpare till nätverket som förutom Forsman & Bodenfors äger byråer som Anomaly, Crispin Porter + Bogusky, 72andSunny och Assembly.

Nätverksbyråernas lönsamhetstapp beror delvis på minskad efterfrågan på själva reklambyråerbjudandet som länge varit motor för intäkterna. Men också att flera av konsultbolaget inom kommunikationsbranschen har släpat efter på techsidan vilket tvingat fram betydliga investeringar de senaste åren.

FAKTA Nätverket/ börskurs,förändring.feb18-feb19
WPP 53 dollar -40 procent
Publicis Groupe 47,9 euro -16 procent
Dentsu 5070 jpy +12,12
Omnicom 74 dollar -3,75
MDC Partners 2,74 dollar -69,3 procent
IPG 21,67 dollar +1,1 dollar

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.