Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bosse gnällde på nätet – då händer det ofattbara

Publicerad: 29 oktober 2014, 09:16

Bosse Elfgrens Facebook-uppdatering blev till en jättekampanj.

Bosse Elfgren satt hemma på kammaren och undrade kritiskt varför han skulle köpa tysk mjölk på Lidl. Men han visste inte att den i själva verket är svensk. Facebook-frågan ledde till att hans ansikte hamnade på tre miljoner mjölkpaket.


Ämnen i artikeln:

LidlIngoCaroline Forsshéll

Många tror att Lidls mjölk är tysk, precis som ursprunget på lågpriskedjan. En av dem var Bosse Elfgren, 59 år, från Stockholm.

På Facebook skrev han frågan "Varför ska jag köpa tysk mjölk?" riktad till Lidl, och svaret kom – med råge.

Tillsammans med reklambyrån INGO skapade de en jättekampanj, där kedjans mjölk bytte namn till "Bosses Mjölk". Över tre miljoner förpackningar som pryds med hans ansikte trycktes och distribuerades över hela landet. Även hans fråga kom med, och blev besvarad med att Lidls mjölk faktiskt kommer från Sverige.

Som om inte det skulle räcka har Lidl gjort tv-reklam samt utomhus- och tidningsannonser riktade direkt till Bosse. Grädden på moset var när de nyligen valde att flyga förbi hans bostad med ett flygplan som drog banderollen "Bosse! Vi har visst svensk mjölk!".

– Vi tänkte att om vi kunde övertyga Bosse så kunde vi övertyga många fler. Så när vi hittade hans inlägg så bestämde vi att bygga kampanjen runt detta. Namnbytet på mjölken var bara första steget, säger Caroline Forsshell, marknadschef på Lidl i en kommentar.  

Bosse Elfgren blev, enligt egen utsago, överväldigad av uppmärksamheten.  

– Jag blev i det närmaste chockad när jag insåg vad som hände. Nu verkar alla prata om mig, men att få en mjölk uppkallad efter sig är bara roligt, kommenterar han.

Lidl har i de senaste kampanjerna försökt bryta de fördomar som finns mot kedjan. Exempelvis med den lyxiga pop-up-restaurangen Dill i Stockholm, som enbart använde sig av varor inhandlade hos dem.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

LidlIngoCaroline Forsshéll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.