Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Böter för den som säger elitserien

Publicerad: 13 september 2013, 11:21

Akta dig för att säga elitserien, säg SHL.

Foto: Pressbild.

Den som säger det gamla namnet elitserien kan få böter. Nu är det SHL, med en omsättning på 1,6 miljarder, som gäller för hela slanten. Svenska Hockeyligans nya varumärke, som tagits fram i samarbete med design- och varumärkesbyrån The Brand Union, ska ge ekonomiska fördelar.


Ämnen i artikeln:

The Brand UnionSHL

I morgon smäller det – dags för elitseriepremiär. Eller förlåt, SHL-premiär ska det ju heta.

Införandet av det nya varumärket för ligan är inte helt enkelt, men det har ändå gått relativt smärtfritt. Medierna har tagit SHL till sig och hockeypubliken verkar inte tycka att det är något större problem.

Hockey-Sverige har beslutat sig för att hjälpa till med namnbytet och på klubbnivå utfärdas det böter för den som råkar säga elitserien i stället för SHL.

– Men det ska ses med glimten i ögat. Det är mer en positiv sporre för att hjälpa till med att sätta varumärket, det är inget dekret som gått ut från Svenska Hockeyligan, säger SHL:s marknadschef Ulf Rönnmark till Resumé.

Efter NHL i Nordamerika och KHL i Ryssland heter det nu alltså högstaligan i Sverige SHL Men Ulf Rönnmark berättar att man tittat lika mycket på exempelvis varuhuset NK som har ett starkt varumärke med många mindre varumärken under paraplyet.

Tanken med namnbytet och den nya loggan som skapats är att det ska bli lättare att sälja in produkten hos sponsorer och publik.

– Klubbarna har länge haft tydliga starka varumärken, det var dags även för elitserien att tänka rätt varumärkesmässigt, säger Ulf Rönnmark som arbetat intensivt tillsammans med The Brand Union.

Han säger att SHL fått ett positivt bemötande och att man märkt av en nyfikenhet kring varumärket och den nya paketeringen.

– Det här lanserades ju i somras och det är för tidigt att uttala sig om de ekonomiska effekterna, men vi har märkt av ett ökat intressee för diskussioner från sponsorer, säger Ulf Rönnmark.

Har du inga nostalgismässiga problem med att överge namnet elitserien?
– Jo, absolut, jag tillhör den lite äldre skaran, så visst kan det kännas så litegrann. Men vi tror jättemycket på det här.

Skulle ni, trots det nya varumärket, kunna tänka er att sälja namnrätten till ett företag, som skett i flera andra idrotter?
– Kommer den dagen med en kund som vill betala ett tillräckligt stort belopp är vi beredda att sätta oss vid förhandlingsbordet.

Några av Hockeyligans största sponsorer är Svenska Spel, Kopparbergs och Sportbladet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

The Brand UnionSHL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.