Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bottennapp för jämställdheten

Publicerad: 17 Februari 2010, 15:56

4 kvinnor och 46 män på 50 vd-poster. Resumé har undersökt hur det står till med jämställdheten i Sveriges 50 största och mest framgångsrika reklam­byråer.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergNiclas MelinSunit MehrotraBjarte Eide

truefalse

(Illustration: Andreas Elgstrand)

Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer. (Foto: Sören Andersson)

Bjarte Eide på Lowe Brindfors, Erik Sollenberg på Forsman & Bodenfors, Niclas Melin på DDB och Sunit Mehrotra på King. Det är bara några av alla män som i dag är vd:ar för de 50 reklambyråer som Resumé har undersökt. Men kvinnor på vd-posten lyser med sin frånvaro.

Resumés granskning visar att endast 8 procent av vd:arna för branschens 50 största och mest framgångsrika bolag är kvinnor. 

Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström, är förvånad över att det är så illa ställt i branschen:
– Jag kan konstatera att resultatet är under all kritik. Det märkligt att det är på det här viset. Detta är definitivt signaler som vi från förbundets sida måste ta på allvar. Exakt vad vi ska göra återstår att se, säger hon.

Siffrorna baseras på ”Byråboken 2009–2010”, som kom i september förra året och som bland annat listar de största byråerna (reklambyråer och integrerade byråer) sett till byrå­inäkt.

Det kan bara finnas två förklaringar till att det är så illa ställt med jämställdheten på reklambranschens toppositioner, tror Jessica Bjurström.

Den ena skulle vara att kvinnor helt enkelt inte vill ta på sig vd-posten.
– Det är inte säkert att reklambranschen är en bransch där kvinnorna nödvändigtvis strävar efter vd-skapet. Sam­tidigt kan man konstatera att det finns många duktiga kvinnliga kommunikatörer på köparsidan, säger Jessica Bjurström.

Den andra förklaringen är att kvinnor inte får chansen att nå toppen, vilket Jessica Bjuström anser är allt annat än smickrande för branschen.

En insatt källa menar att det totalt sett i branschen råder en någotsånär okej fördelning av män och kvinnor, men när man väl når toppskiktet är det rena manslägret:
– Man vill helst inte tro att det är på det viset. Men med en så stor andel byråer som saknar kvinnligt ledarskap undrar man om det inte finns en osynlig barriär för kvinnor att ta sig igenom inom reklambranschen, säger Jessica Bjurström.

En större löneundersökning som Sveriges Kommunikationsbyråer gjorde 2008 visade att av ad:ar är 70 procent män och 30 procent kvinnor, copy­writer 65–35, cd:ar 83–16, ekonomiansvariga 8–92, pr-konsulter 40–60 (låg svarsfrekvens), planner 65–34 och produktionsledare 14–85:
– Produktionsledarjobbet
ställer höga krav på att hålla ordning, administrera och kostnadskontroll, vilket även är viktiga förmågor för en framgångsrik vd. Så visst borde det finnas underlag för kvinnliga vd:ar, säger Jessica Bjurström.

Byråanalytikern Clas Collin, som även gör Sveriges Kommunikationsbyråers analys av byråbranschen i ”Byrå­boken”, har mer erfarenhet av att arbeta med kvinnor än män:
– Det är synd och skam att kvinnorna inte hamnar på toppositioner inom reklambranschen. Jag har mött mängder av briljanta kvinnliga kreatörer och när de inte kommer fram hela vägen på grund av osynliga barriärer missar man en uppsättning duktiga människor som råkar vara tjejer, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.