Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bottenrekord för kvällspressen

Publicerad: 15 januari 2013, 08:05

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade återigen kraftigt i december och även för helåret uppvisar investeringarna en tillbakagång. December var en svag månad och medieinvesteringarna sjönk med nästan 10 procent och totalt för helåret uppvisar investeringarna en nedgång om drygt 2 procent.


Sammanlagt förmedlades 900 miljoner i december. Totalt för 2012 13,2  miljarder kronor. Helårssiffrorna 2012 uppvisar negativa tillväxttal för all printmedia. Sämst ut är dagspress som minskar kraftigt både i storstäderna och på landsbygden.

Även mediekategorierna utomhus och radio backar kraftigt för helåret vilket sammantaget leder till en tillbakagång för de totala medieinvesteringarna för 2012 jämfört med året innan.

För december månad backar medieinvesteringarna med nästan 10 procent. Alla mediekategorier backar förutom tv och sök. Nya bottenrekord noteras för flera printkategorier och både landsortpress och kvällspress ser sina annonsvolymer minska med över 30 procent jämfört med samma månad föregående år.

– När vi blickar tillbaka på helåret 2012 blev medieinvesteringarna något svagare än för 2011, vilket ändå känns positivt givet den svagare ekonomiska konjunkturen samt de strukturella förändringar vi poängterat tidigare med krympande annonsvolymer i tryckt media och växande volymer för TV och digitala medier. Det är en trend som vi med all sannolikhet kommer att få se även 2013. Mediekategorin TV avslutar året starkt och stärker sin ställning som annonsmedium ytterligare med ett rekordstarkt år och via våra medlemmar förmedlas nästan 5.4 miljarder till just det mediet. Totalt summeras TV-investeringarna till en ökning på strax under 5 procent vilket är en stark utveckling på en totalmarknad som backar, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

– Den negativa trenden för tryckta medier fortsätter och december visar på det största tappet för en enskild månad under året. Kvällspress som under året klarat sig förhållandevis väl backar med 36 procent och hela printkategorin backar totalt med nästa 30 procent. Därmed summerar vi året på -13 procent och uppgången sedan bottenåret 2009 är i princip borta. Storstad och landsort uppvisar de största nedgångarna tätt följt av utomhus som gör ett av kategorins svagaste år sedan länge trots ett evenemangstätt år som historiskt sett tenderar att gynna medieslaget. Utomhus backar 2012 med 10 procent och summerar året under 2010 års investeringar, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.