Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bottensiffror för Plans kampanj

Publicerad: 21 augusti 2008, 10:58

Barnrättsorganisationen Plan Sverige drog i våras igång en mobilinsamlingskampanj. Målet var en kvarts miljon insamlade mobiler innan slutet av december. Hittills visar kampanjen katastrofalt resultat.


Det var i april som Plan Sverige lanserade kampanjen i form av en mobilkompost. Tanken var att folk genom att lämna in sin gamla mobiltelefon hos en ledande kedja i landet skulle bidra med pengar till Plans miljöprojekt för barn i länder som drabbat hårt av klimatförändringar. Med i projektet är bland annat Telia, The Phonehouse, Expert, Tre och Media Markt.

Enligt Plan har Telia uppskattat att det idag finns cirka 15 miljoner mobiltelefoner som svenskar bara har liggande hemma och målet sattes till cirka 250 000 insamlade mobiltelefoner innan året är slut. Kampanjen har dock hittills blivit närmast ett fiasko. Endast 20 000 mobiler har lämnats in. Men trots den tröga starten kör nu Plan vidare.

Varför har det gått så dåligt?
– Dels tror jag att folk behöver bli påminda om det flera gånger för att komma ihåg att ta med sin mobil när de besöker butikerna och dels finns det nog en del som tror att de ska använda mobilen igen och därför spar den som en reserv, säger Linda Öhlund, marknadsansvarig på Plan Sverige.

Nokia, som är en partner till Plan på global nivå sedan många år, står bakom projektet. JWT har tagit fram annonsmaterialet som använts och Daytona har gjort sajten. Plans pr-byrå är JMW.

För varje insamlad mobil får Plan Sverige 30 kronor. Pengarna kommer från ett återvinningsföretag som Plan samarbetar med. Hittills har det blivit 600 000 kronor. Målet är satt till 7,5 miljoner.

Vad händer om ni inte får in ens i närheten av de pengar ni tänkt?
– Får vi inte in tillräckligt med pengar på det här får vi försöka på något annat sätt. Vi har en prioriteringslista på projekt och länder som behöver hjälp men vi har i dagsläget inte lovat bort några pengar.

I april inleddes kampanjen med ett större evenemang. Plan Sverige gjorde även reklam utomhus, i print samt i radio.
– Vi gick rikstäckande under en vecka där huvudmedia var utomhus. Vi gick även lite i print och lite i radio. Sedan följde vi upp det med en till vecka utomhus i mitten av juli, säger Linda Öhlund.

Linda Öhlund tror att de flesta av de insamlade mobilerna kommer från de företag som är med i projektet eftersom flera av dem har insamlingslådor stående på kontoren.
– Vi har nog inte riktigt nått ut till allmänheten.

Plan kommer nu att köra vidare med en del event under hösten. I nuläget finns inga planer på att köra ytterligare kampanjer utomhus eller i print.
– Vi är en biståndsorganisation och måste vända och vrida på slantarna.

Hur mycket pengar har ni satsat på kampanjen?
– Inte så mycket alls. Vi har förmånliga rabatter. Bruttosiffran blir väl upp emot en miljon, säger Linda Öhlund.

Med facit i hand, finns det något ni borde ha gjort annorlunda?
– Vi borde nog ha försökt ha större närvaro på platser som folk besöker ofta.

Projektet består av 650 mobilkomposter i nio olika butikskedjor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.