Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Boxer backar ett steg

Publicerad: 2 september 2008, 13:41

Boxer-Robert är en etablerad figur i reklamsammanhang. Nu kommer nya filmer där Boxer och reklambyrån Abby Norm väljer att titta bakåt och berätta om Roberts bakgrund. Inspirationen är hämtad från karatefilmer.


Kampanjen ska enligt reklambyrån visa att Boxer är den enkla vägen till bra tv. Detta skildras i en film där Boxer-Robert visar hur han en gång för länge sedan genom en läromästare lärde sig att alltid följa den enkla vägen i livet.

I förra filmen befann sig Robert i djungeln. Inspiration kom från klassiska äventyrsfilmer. Denna gång befinner sig Robert någonstans i Asien hos sin läromästare Mr. Yasuragi. Filmen, som är inspirerad av gamla karatefilmer som till exempel Karate Kid, ska stärka bilden av att Boxer är enkelt.

Karin Friis, marknadskommunikationschef på Boxer, kommenterar kampanjen.
– Vi är väldigt bortskämda med fina mätvärden. Men även i det perspektivet måste man säga att förra kampanjen gav fantastiskt fina värden. Trackingsiffrorna var klart bäst i branschen och likingen tog rejäla skutt uppåt. Nu hoppas vi, och tror, att Yasuragi-kampanjen kommer ge minst lika fina värden.

Robert är känd. Senaste mätningen skedde för cirka ett och ett halvt år sedan. Då var kännedomen om Robert över 90 procent enligt Karin Friis.

Huvudmedia för den nya kampanjen är tv. Detta backas upp av återförsäljarmaterial i butik. Kampanjen, som startar på måndag, kommer att gå till sista veckan i november.

Fotograf Paul Evans under inspelningen i Tailand.

Vad har ni för mål med kampanjen?
– Flera. Rent varumärkesmässigt vill vi behålla vår position som den främsta och enklaste digital-tv leverantören. Sedan stödjer vi även två produkter: Boxers tvillingkort och Boxers tv-navigator, säger Friis.

Enkelhet har varit med i uppdragsbeskrivningen sedan starten för nio år sedan. Det faktum att de alltid har fokuserat på det ordet tror Anders Knutsson , projektledare på Abby Norm, är styrkan i kampanjerna.
– Roberts identifikation och att vi alltid pratat enkelhet är vår största styrka. Idag satsar vi en krona där andra företag tvingas satsa tre. Folk vet vem Robert är och vad han står för. När man har etablerat en sådan här figur krävs det mycket lägre frekvenser för att uppnå reklameffekter. Det är en enorm mediebesparing. Men det finns också en nackdel i form av att wear-outeffekterna kommer tidigare. Tittarna tröttnar snabbare och vi får jobba hårt för att hela tiden hitta nya teman.

Både äventyrsfilmen och den nya filmen spelades in i april.

Abby Norm har gjort Boxers kampanjer sedan starten.

Finns det några teman som ni inte kan eller får göra?
– Nej, inte direkt. Ett par idéer har väll lagts på hyllan genom åren men inget speciellt, säger Anders Knutsson .
– Nej, inte i modern tid. Vi lånar från film- och tv-världen och där känns allt relativt öppet. Men självklart skulle vi aldrig köra något med inspiration från porrfilm eller liknande, säger Karin Friis.

Hur länge kan ni köra Robert?
– Hur länge som helst. Jag tror att det är här många marknadschefer och byråer går bort sig, när de byter teman faller allt de byggt upp. Att bygga upp något sådant här kräver tålamod men jag tror att det är allt fler som idag inser värdet av ett unikt koncept. Det tar tid att bygga upp det unika och det är där de går bort sig, säger Anders Knutsson.

Boxer

Ansvariga på Boxer: Karin Friis marknadskommunikationschef, Johanna Linde varumärkesansvarig
Byrå: Abby Norm
Arbetsgrupp: Anders Knutsson projektledare, Elin Tjernström produktionsledare, Emil Frid ad, Thomas Jansson copy, Oskar Hellqvist web-ad, Bjarne Högman grafisk formgivare
Byråproducent: Mary Lee Sjönell , Made by Copeland
Filmbolag: Flodell Film
Regi: Fredrick Falck
Producent: Tobias Reiner
Animatörer: Milford
Mediabyrå: Maxus
Lina Linden

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.