Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Boxer-Robert hänger löst

Publicerad: 5 oktober 2011, 14:45

Alla vet vem Boxer-Robert är. Abby Norms virala glasögonorm har satt digital-tv-bolaget Boxer på kartan. Men efter drygt elva år tillsammans ser Boxer över sin kommunikation och är ute i pitch.


Ämnen i artikeln:

Abby NormBoxer

truefalse

Abby Norms skapelse Robert har hängt med i elva år i många skepnader.

Många gillar honom – minst lika många irriterar sig på honom. De flesta vet vem Boxer-Robert är. För hans skapelse har Abby Norm prisnominerats ett flertal gånger, bland annat för ett guldägg. Men nu riskerar Robert att gå i graven. Boxer ser över sin kommunikation och är med hjälp av Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Apéria, ute i pitch.
– Vi ser över vilka behov vi har och vilka alternativ som finns. Jobbar vi rätt? En sådan genomgång är alltid viktig att göra med ett varumärke, ­säger Andrea Gisle Joosen, vd på Boxer.

Hur ser ni på ert samarbete med Abby Norm?
– Vi har varit jättenöjda med byrån och har ännu inte avslutat vårt samarbete. I nuläget ser vi helt enkelt över vår kommunikation.

Karin Friis, marknadschef, fyller i.
– Vi har gått från att ha varit en uppstickare och nästan ensamma, till att ha blivit en av de större aktörerna med många nya konkurrenter. Därför är det viktigt att utvärdera vad vi har gjort hittills och se över nya sätt att jobba på.

Därför är Boxer i nuläget ute och träffar byråer, men vilka dessa är, vill hon inte dela med sig av.
– Det här är ingen öppen process och inget jag kan kommentera.

Hon understryker dock att samarbetet med Abby Norm har varit ”enormt bra” och att det inte är uteslutet att byrån är med i diskussionerna även för den nya kommunikationssatsningen.

Vad händer med Boxer-Robert?
– Han har varit ett bra verktyg att förmedla vårt budskap genom. Huruvida vi behåller honom är inte föremål för diskussion. Just nu tittar vi inte på reklamkonceptet, utan fokuserar på hur vi ska jobba och med vem.

Boxerkontot berör enbart den svenska marknaden, berättar Karin Friis, men kontot beräknas, enligt Resumés beräkningar vara värt drygt 4,7 miljoner kronor.

Så räknade vi

Beräkningen är baserad på Boxers medieinvesteringar 2010. Vi har tagit bruttosumman och dragit av 30 procent för att landa kring nettosumman. Sedan har vi dragit av ytterligare 25 procent för att landa på en schablonsumma för värdet av uppdraget.

Amina Djemili

Ämnen i artikeln:

Abby NormBoxer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.