Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Boxer till Saatchi

Publicerad: 28 november 2011, 10:45

Efter ett elva år långt samarbete med Abby Norm byter Boxer byrå. Nu inleds ett samarbete med Saatchi & Saatchi.


Abby Norm stod bakom reklamkonceptet med Boxer-Robert som togs fram 1999.

– Abby Norm har varit mycket viktiga för Boxers framgångar i Sverige. De har arbetat både strategisk och taktisk och framför allt mycket konsekvent, säger Andrea Gisle Joosen, vd på Boxer Sverige, i ett pressmeddelande.

Boxer-Robert kommer dock att finnas kvar trots byråbytet.

– Bytet till Saatchi & Saatchi ingår i en större omgörning av vårt sätt att arbete, där Saatchi & Saatchi visat prov på strategisk höjd och många bra idéer. Konkurrensen på den svenska TV-marknaden hårdnar och vi vill förnya vår marknadskommunikation. Robert fortsätter självklart att ha en central roll, säger Karin Friis, marknadschef på Boxer.

Boxers övriga byråsamarbeten uppges inte påverkas av det nya samrabetet med Saatchi & Satchi.

För Abby Norm har ett drygt 10-årigt samarbete nu nått sin ände.

– Det är starkt känslomässigt. Men det är business as usual, säger Anders Knutsson, projektledare på Abby Norm.

Är det ett tufft ekonomiskt tapp?

– Det hade varit större om vi hade tappat dem för 4-5 år sedan. I dag har vi en mycket bredare kundbas.

Vad har samarbetet betytt för er?

– Det har varit väldigt viktigt. Det är ett ikoncase för oss och det finns bara några få exempel där reklamen har haft en så framträdande roll för ett företag och för en hel bransch. Robert har en framträdande plats i Svensk reklamhistoria på 2000-talet.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.